Total War: Shogun 2 Förhandstitt

Shogun: Total War var ett fantastiskt spel och ett perfekt sätt att inleda det nya milleniumet med när det kom år 2000. Det innehöll en för tiden extremt avancerad stridsmotor och gav oss en överblickskarta där du styrde ditt japanska imperium. Utveckla dina provinser, bygg upp din militära här och annihilera dina fiender. Spelet blev en framgångsaga, mycket pga av sina detaljerade strider, men även det roliga Civilization-liknande upplägget ute på kartan gjorde stora intryck på genren. Uppföljaren, Medieval: Total War flyttade spelet till medeltiden med bättre grafik, nya enheter och andra hemskheter som hör medeltiden till. Succén fortsätte och vi har fått spela som romare i Rome: Total War, besökt medeltiden en andra gång i Medieval 2: Total War, prövat på världsherravälde i Empire: Total War, samt lett Napoleon genom alperna i Napoleon: Total War.

Nu är det dags för The Creative Assembly att ta sig an och förnya konceptet igen, då det är dags för Shogun 2. Den här gången får vi vänja oss att säga Total War först, då spelet heter Total War: Shogun 2. Ett ganska logiskt namn när man tänker efter. Vi hoppar in i en preview-kod direkt och tar oss en liten förhandstitt!

Total War-serien har varit långt ifrån perfekt - tvärtom. Spelen har varit ganska kantade av buggar och en stundtals väldigt korkad AI. Den här gången (som så många andra gånger) har de lovat bättring. I den här förhandskoden till spelet får jag nog säga att det märks vissa förbättringar. Fienden flankerar, drar sig tillbaka och omgrupperar. I Napoleon: Total War var fienden plötsligt sämre än den i föregångarna, vilket berodde på buggar och en alldeles för kort utvecklingstid. Nu märks det att de äntligen har förbättrat en hel del, då jag faktiskt får stora problem med att hänga med i svängarna. De lyckades med att gömma några enheter för mig i en strid, och överraskade mig totalt när pilarna började hagla ner från ingenstans.

Total War har alltid varit ett tjusigt spel, rent grafiskt. Motorn de använder har visserligen hängt med ett par år nu, men den känns snabb, polerad och glänsande. Ljussätningen är det bästa jag har sett i serien och när du ser de rosa japanska träden svaja i vinden tillsammans med en blodröd sol är det bara att rulla in tungan. Det är ruggigt vackert.

Mycket är sig likt de föregående titlarna i serien. Kampanjläget fungerar ungefär på samma sätt med lite nya inslag. Du börjar som daimyo (japansk länsherre) över ett av rikena i Japan, och hamnar direkt i stridigheter. Kono-stammen har med en munk spionerat på dig, och genom en tutorial leds du till din första attack. Spelet öppnar upp sig mer och mer ju längre du spelar, och som vanligt skiftar årstiderna med varje drag vilket även påverkar striderna. Regn och rusk gör t.ex att dina bågskyttar får problem med att sikta. I Napoleon Total War fanns det möjlighet att utkämpa några av slagen i multiplayer (drop in battles). I Shogun 2 har man tagit steget längre och tillåter även co-op kampanjer. Målet i multiplayer är att ta över så många regioner som möjligt, och lyckas du finns det ett online-ranking system där du förhoppningsvis får en bra placering. Även uppgraderings-bonanza bjuds det på, i form av nya rustningar, hattar och annat lull-lull till din daimyo.

Spelet ser och känns onekligen intressant ut, speciellt i multiplayer. Jag hoppas personligen på ännu mer multiplayer-godis inför släppet, något som har lyst med sin frånvaro ganska ordentligt i tidigare delar.

Släppdatum: 15 mars

Format: PC

Systemkrav:

  • 2 GHz Intel Dual Core processor / 2.6 GHz Intel Single Core processor , or AMD equivalent (with SSE2)
  • 1GB RAM (XP), 2GB RAM (Vista / Windows7)
  • 256 MB DirectX 9.0c compatible graphics card (shader model 3)
  • 1024×768 minimum screen resolution
  • 20GB free hard disk space

3 Feb 2011