Recension: Star Wars: The Force Unleashed 2

Star Wars: The Force Unleashed kändes som en frisk fläkt i Star Wars-universumet när det kom 2008. Lättsmält action, bra story och ljuva Star Wars-miljöer blandades i en väldoftande kittel. Det är dags att ta reda på om uppföljaren lyckas hålla kvar doften.

Handlingen utspelar sig några månader efter äventyret i del ett och återigen får du ta kontroll över Starkiller, Darth Vaders hemliga lärjunge. Du vaknar upp i kloningsfaciliteterna på planeten Kamino, varifrån du ska försöka fly från Vaders vrede och hitta din hjärtevän från det första spelet, Juno Eclipse. Det tar inte lång tid innan du får svinga ditt lasersvärd igen och allt ser ut att vara i sin ordning. Stormtroopers flyger till höger och vänster, AT- ATs delas på mitten och mörka Sith-krigare försöker stoppa dig. Så vad är det som är nytt undrar ni? Inte mycket svarar jag.

Först vill jag ta upp grafiken. Spelet ser väldigt bra ut rent tekniskt, med regn som faller på rutor och snygga reflektioner i golvet. I vissa mellansekvenser får man till och med se Starkillers ansikte reflekteras här och där, vilket är ser väldigt bra och trovärdigt ut. Tyvärr har de dessvärre inte lyckats med designen. Korridorer och gångar ser väldigt likartade ut och det känns ibland som man är på samma ställe hela tiden. Spelet är väldigt mörkt vilket inte är till någon fördel då allt ser väldigt trist ut. Kommer ni ihåg den härliga vegetationen på Kashyyyk, eller den torra ökenplaneten? Tyvärr finns det inte något av det här i del två, bortsett från någon minuts spelande i träsket som kallas Dagobah. Det mesta av spelet utspelar sig inomhus i trista maskinrum eller stora hangarer.

Kontrollen i spelet känns nästan exakt som i det första spelet, alltså ett infernaliskt tryckande på attack knappen och därefter ett avslut med en annan knapp. Du kan precis som vanligt använda dig av kraften för att dra, slita och knuffa dina motståndare. Att knuffa dina motståndare är oerhört effektivt, speciellt i lägen som när en till synes aldrig sinande ström av Stormtroopers kommer mot dig. Givetvis finns det andra färdigheter också. Du kan till exempel köra dina egna "these aren´t the droids your looking for", alltså mind trick. Mind trick gör att fienden börjar attackera varandra eller hoppar ut genom något fönster.

En mätare har tillkommit nere i vänstra hörnet, vilken indikerar när du är fullladad med kraft och kan aktivera Force Fury, en förmåga som gör att Starkiller skimmrar i blått och blir mycket starkare. En ganska onödig förmåga i ett barnsligt lätt spel. Tyvärr tillför de nya färdigheterna inte speciellt mycket till spelet då det oftast handlar om att använda antingen lasersvärden (ja du kan ha två nu) eller kraften. Det jag stör mig mest på är de ständigt återkommande quick time eventen. Varje gång du har slagit en fiende gul och blå kommer de, som en beställning på posten. Tryck X och sedan Y. Samma visa nästa gång. Väldigt repetitivt och tråkigt. Jag tycker det räcker med de som är i spelets få bosstrider. De få bossar som spelet innehåller ger ett välbehövligt avbrott i Stormtrooper slakten, då fienderna som existerar i spelet är i princip av några få olika sorter.

Lucasarts kunde gjort så mycket mer med det här spelet. Jag är uppriktigt sagt besviken. Var är granaterna (thermal detonators någon)? Var är fordonen? Vart är de storslagna scenerna vi fick uppleva i det första spelet? De här sakerna kunde implementeras i spelet ganska lätt, men ändå valde de, i sann Lucasarts-manér, att mjölka kossan en gång till. Varför fixas inte problem och buggar från det första spelet? Det är fortfarande bekymmersamt att gripa tag i vissa saker med hjälp av kraften. Varför är storyn så tunn? Spelet är även lite i det kortaste laget. Är du en medelmåttig spelare borde du kunna klocka in det på runt 6 timmar. Jag rekommenderar verkligen att du kör spelet på hard, då det är väldigt lätt.

Trots att min recension låter som en total sågning finns det ett visst underhållningsvärde i det hela. Det är stundtals väldigt snyggt, musiken och ljudeffekterna är, (som alltid) på topp och känslan av att vara i Star Wars universumet igen sitter på sin plats. Gillar du Star Wars kommer du tycka att det är ett helt ok spel. Gillar du inte Star Wars kan du glömma bort det.

En recension är bara en redogörelse av intrycken från en enskild person. I ovanstående fall från vår skribent Jonas. Ibland, eller rent utsagt ofta, så går ju dock åsikterna isär, även på Onlajn.se. Därför petar vi här in ett referat från "Spel-Malmers" recension av The Force Unleashed II. Som en andra åsikt helt enkelt. Spel-Malmers fullständiga recension finner ni på hans personliga blogg.

The Force Unleashed II är ett actionspel för den som inte letar efter det största djupet, utan mer är ute efter en skön, lite avslappnad, actionupplevelse med mer kreativitet än utmaning i striderna. Storyn är välberättad och röstskådespeleri och teknisk skådespelarinspelning är, som man säger, top notch. Bossarna i spelet är inte särskilt många, men väldigt bra regisserade, roliga och varierade. Framåt slutet kan dock spelets vanliga strider kännas lite repetetiva, speciellt i många QTE-sektioner. Musiken känns som att man hört den förut i alla andra Star Wars-spel, vilket är tråkigt. Spelet är även något för kort.

Den övervägande känslan som kvarstår är dock att detta är ett spel med bättre Star Wars-känsla än de tre senaste filmerna tillsammans, stor spelmässig underhållning, riktigt bra grafik, visuell design och en av de bästa fysik och karaktärsmotorerna på konsol. Det hela på ett kravlöst vis som kanske inte tilltalar den som letar efter ett djupt och avancerat spelsystem, utan mer den som är ute efter ett avslappnat actionbetonat casualspel.

//Spel-Malmer

29 Oct 2010