Recension - Heavy Rain (Demo)

Mina förhoppningar på Ps3-Exklusiva "Heavy Rain" är stora, riktigt stora. Quantic Dream, gänget bakom spelet, är samma gäng som stod bakom mitt absoluta favoritspel till XBOX, den gamla xboxen alltså. Det spelet heter Farenheit, eller Indigo Prophecy som någon regionsutgåva utav det heter. Där man nästan kastas in som huvudrollsinnehavare i en Thriller. Jag fullkomligen älskade Farenheit från början till slut och har enda sedan jag klarade det hoppats på en uppföljare, när jag första gången fick nys om Heavy Rain så hade mina förhoppningar mer eller mindre gått i uppfyllelse, samma team bakom spelet och samma typ av upplägg, vilket ni ska få läsa lite mer om här. För under förmiddagen idag så provade jag på demoversionen utav Heavy Rain till PS3 och såhär tyckte jag.

De screenshots och de videoklipp av spelet som florerat runt på nätet har gett åtminstone mig en bild av spelet som inte är rättvis. De bilder och videoklipp jag hade sett visade grafik och framerate som var betydligt sämre än verkligheten. Grafiken är helt otrolig, det var det första intrycket jag fick, och jag menar det, det är verkligen dundersnyggt.

Det andra mycket positiva intrycket jag fick handlar om musiken i spelet. Bakgrundsmusiken som dånar samtidigt som regnet på gatan verkligen väller ner som om himlen öppnat sig skulle kunna vara tagit ur vilken klassisk höjdarthriller som helst. Jag tänkte först helt osökt på När Lammen Tystnar när jag hörde musiken, sedan vandrade tankarna iväg till Seven. Musiken ger en grymt skön stämning som passar den mörka, mystiska och inte minst regniga atmosfären som handen i handsken.

Kontrollerna i spelet presenteras lite hastigt under första minuterna av demot. Du styr en karaktär, som varierar under spelets gång. Genom att hålla in en av R knapparna så går du frammåt och styr med en spak. Då och då kommer en eller flera ikoner upp på bilden som indikerar att du ska utföra ett visst knapptryck eller dra en spak på ett visst sätt, bilden i ikonen visar vilket som gäller.

När du samtalar med andra karaktärer i spelet så presenteras under samtalens gång olika valmöjligheter på saker du kan säga eller fråga om. Vill du exempelvis gå på en historia som den du pratar med säger, eller väljer du att inte tro på det och försöka tvinga ut en annan version. Vill du säga sanningen eller ljuga och så vidare. Dina olika val i olika situationer kan komma att påverka spelets story och utveckling. Jag känner genast igen spelets upplägg från Farenheit och lyckan är ett faktum, detta är precis vad jag önskat mig. En fortsättning i ny tappning på ett av mina älsklingsspel.

En av de saker som verkligen håller lågan uppe i Heavy Rain och samma som Farenheit. Hetsiga knappkombinationer i följd. Råkar du exempelvis som i demoversionen, hamna i ett slagsmål (och även en massa andra situationer) så kommer spelet rulla på i sin egen takt samtidigt som flera olika enkla knapptryck och eller knapp-trycks-kombinationer presenteras för dig på skärmen. Det gäller naturligtvis att få in alla eller så många knapptryck som möjligt för att ta sig vidare. Nu fick man ju inte se prov på några längre och svårare kombinationer men om man åter ska glida in lite på Farenheit så fanns det riktigt långa och svåra tryck som garanterade hög puls och handsvett, Heavy Rain lär nog ge prova på detta också skulle jag tro. Detta är roligare än vad det kanske låter, till och med min sambo som är väldigt kräsen när det gäller tvspel spelade igenom hela Farenheit med glädje! Jag hoppas hon ska spela detta också.

Jag är själv väldigt sparsam när det gäller att forska i kommande spels story's eftersom jag gärna vill vara med och spela själv när den presenteras för mig, jag är rädd för spoilers helt enkelt. Så jag vet faktiskt inte mer om storyn i Heavy Rain än det jag fick veta i demot och det var inte mycket. Man får i demot kontrollera två olika detektiver vid helt olika scener i spelet. Och båda är på jakt efter "The Origami Killer" en seriemördare som härjar. Totalt sett rör det sig om fyra olika karaktärer som man får följa och kontrollera under spelets gång.

Helhetsintrycket av demot är mycket bra! Kontrollerna är såklart på topp eftersom det är en sån stor del utav den här typen av spelet, själva styrningen på karaktären kan ibland kännas lite sådär men det är något man vänjer sig med och kanske något som dessutom finslipas i final versionen. Finns inget att klaga på där helt enkelt.

Ljud & Musik är som sagt som klipp och skuret för en riktigt klassisk mastodont thriller helt underbar känsla, testa själv och försöka komma och påstå att det inte är som gjort för en thriller!

Grafik? Bland de snyggare spelet till PS3 och som sagt de bilder och filmklipp man kunnat se på nätet ger inte en rättvis bild för hur det egentligen ser ut. När jag såg de första bilderna från spelet på nätet  tyckte jag inte grafiken såg ut att vara mycket att hänga i granen, ansiktena såg nästan ut att ha en plastfoliefilm dragna över sig. Men så är fallet alltså inte utan tvärt om så är grafiken mycket bra!

Jag vet inte vad mer jag ska säga, det låter som jag höjer upp spelet till skyarna här, och faktum är att det är precis det jag gör också! Jag vet inte vad jag ska klaga på! Jag rekommenderar det till alla spelare som har åldern inne. Så ta klivet! Klivet in i en thriller som dryper av mörker och kallt regn och moraliska val!

Trots att jag bara testat en demoversion och inte det fullständiga spelet så tänker jag ge ett betyg på det jag sett.

Betyg 9/10

"Regn och mörker har aldrig varit så jävla mysigt, helt klart en tidig kandidat till årets spel 2010!"