Recension: Call Of Duty - Black Ops

Call Of Duty: Black Ops. Uppföljaren till det galet populära Modern Warfare 2, ett av årets utan tvekan mest efterlängtade titlar. Att Black Ops är ett spel i Call Of Duty-serien går såklart inte att ta miste på. Men visst är något annorlunda? Att det denna gång är Treyarch och inte Infinity Wards som står bakom produktionen har ingen missat och det märks tydligt att det är andra piloter bakom spakarna.

En frisk fläkt i serien Black Ops känns som en frisk fläkt i serien, även om det är sedan tidigare väl använd luft som blåser in. Ta Modern Warfare 2 och kör det i en mixer med valfritt attraktivt actionspel som har en story med lite thriller-touch så skulle den mixade produkten kanske kunna bli något i stil med Black Ops. Jag har nu hunnit spela igenom kampanjen två gånger samt hårdtestat multiplayer-läget och detta är min åsikt.

Singleplayer-läget bjuder på en kampanj som är betydligt mer intressant än vad föregående spel hade att komma med. Storyn är mer sammanhängande och ger spelarna en klarare bild av spelets olika karaktärer, vilket resulterar i ett bättre driv som får dem att vilja spela vidare.

Spelet startar med att man som spelare sitter fastspänd i en stol i ett förhörsum med strålkastare och en röst som hela tiden ber om sanningen och innebörden om diverse ting. Förhörsrummet är sedan utgångspunkten för spelets alla kapitel, där kastas man från krigszon till krigzon mellan olika årtal och olika världsdelar, som en tidsmaskin. Du spelar igenom en rad olika minnen som väckts inom dig under förhören. Detta pågår större delen av storyn, tills man slutligen kommer ikapp tiden då storyn istället utspelas i realtid. Personen som förhör dig frågar dig gång på gång om de siffror som du hör i huvudet på dig själv, hur skall de tolkas? Vad har de för innebörd? Det är huvudfrågan vars svar du kommer att jaga igenom åren och de olika krigszoner och kontinenter som du kastas mellan under förhören och spelets gång.

Inget fel med linjära spel Man har langat in lite blandade nya element som bidrar till den fina helhetsbilden i Black Ops. Exempelvis så får man manövrera både attackhelikoptrar & båtar, smyga fram simmandes genom vatten. Man bjuds på flera element som får spelet att påminna mer om renodlade actionspel än vad vi är vana att se i Call Of Duty-serien, vilket ger spelet en väl behövd variation. Men trots den variationen rent gameplay-mässigt så är Black Ops ett mycket, för att inte säga extremt linjärt spel, har man något emot det så kommer detta ses som en stor nackdel. Själv ser jag det dock inte som något som helst problem, vem bestämde att alla linjära spel skulle ersättas med öppna landskap alá Red Dead Redemption? Visst hade jag kunnat leva med att spelat inte gick riktigt på räls som nu, men nej, jag stör mig inte på det och jag klagar inte på det. En annan sak som bidrar till spelets variation är alla olika (och väldigt vackra) miljöer som man får uppleva under spelets olika kapitel. Det bjuds på allt från snåriga tropiska djungler till kalla vinterlandskap.

Ett förbättrat och mer balanserat multiplayer-läge Mutliplayer-läget har utvecklats en del från Modern Warfare 2 och jag tycker det fått ett rejält uppsving i Black Ops. Men det är inte allt guld och gröna skogar. Om vi börjar med några av de positiva förändringarna så har man ändrat på hur killstreaks fungerar. Utan att gå in djupare på det hela så kan man sammanfatta det hela lite enkelt. I Black Ops så måste man spela bra för att uppnå höga killstreak-belöningar eftersom att kills från en killstreak-belöning inte räknas till din sammanlagda killstreak för att uppnå ännu högre belöningar. Detta gör spelet mer balanserat.

Vidare så har man fimpat möjligheten att "quick-scope:a" eller åtminstone gjort det betydligt mindre funktionellt. quick-scope är ett uttryck på hur man kunde jobba med Snipergeväret i Modern Warfare 2. Det hela gick ut på att man kunde dra upp siktet och snabbt skjuta en motståndare utan att egentligen sikta, med en viss teknik. I vissas ögon fusk, ett sätt att utnyttja spelets teknik, i andras ögon en metod helt enligt spelreglerna. Jag hör till den första gruppen ögon som anser att metoden gav utövarna ett orättvist övertag gentemot sina motspelare. Även detta bidrar till ett mer välbalanserat multiplayer-läge.

Detta är bara två av flera saker som detta som gör att jag gillar multiplayerläget i Black Ops bättre än i Modern Warfare 2, detta och andra uppdateringar och nya spellägen. Men det måste finslipas, det finns andra detaljer som bör ses över och ändras på. Saker som jag vet att många håller med om. Treyarch menar ju att de skall lyssna mycket på sina kunder så om community:t bryr sig tillräckligt mycket om dessa detaljer som jag pratar om så kanske vi kan förvänta oss förändringar i framtiden.

Treyarch levererade med bravur Modern Warfare 2 var en personlig favorit förra året och för mig lever Black Ops verkligen upp till förväntningarna och ger mig precis det jag önskade. Det ger mig nämligen allt som Modern Warfare 2 gav, fast bättre och lite lite till! Kampanjen i singleplayer-läget var underhållande och bra men framförallt så är det så klart det galet roliga multiplayerläget som gör Black Ops till riktigt bra skit! Där kan man sänka många många timmar utan att märka det. Spelet blir utan tvekan som bäst när du lirar det online ihop med några goda vänner och bekanta. Treyarch fick ett stort uppdrag med Black Ops och de levererade verkligen med bravur på alla plan.

Läs om upplevelsen med Black Ops i 3D hos IDG

23 Nov 2010