Recension: Blur

Söker du ett vanligt, lätt och renodlat racing-spel? Då kan du stryka Blur från listan direkt. Blur är absolut inte lätt och det är långt ifrån ett vanligt racing spel.

Jag påbörjade singe-player karriären i Blur i tron om att jag efter 2, 3 banor skulle bemästra bilarna och drifta snyggt och elegant genom kurvorna, sicksacka mellan motståndarnas bilar och hugga pokal efter pokal, glöm det. För det första så är motståndarnas AI väldigt smart och för det andra så är det långt ifrån lätt att få till de där snygga eleganta sladdarna utan att antingen tappa för mycket hastighet av att bromsa eller av att smälla in i väggen på vägen genom kurvan.

När man väl får till den där riktigt snyggt och eleganta åkningen och lyckas ta kurvorna snyggt så dyker det lätt upp ett litet leende där i spelsoffan och man tänker, "fan jag är rätt bra på det här ändå." Då kan du vara säker på att någon av dina motståndare snart tar ner dig på jorden igen, sliter ut ditt självförtroende rätt genom bröstet, kastar det på backen och stampar på det genom att först skicka på dig en bolt som får din bil att volta i flammor för att sedan "snyggt och elegant" susa förbi dig medan du fortfarande sitter där i ett dammoln med doften av avgaser och bränt gummi och funderar vad som hände.

I Blur krävs det inte bara att du lär dig manövrera bilarna, långt därifrån, du måste lära dig taktiken för att ta och för att behålla första platsen i racen annars är du garanterat rökt, det räcker inte att köra bra, diverse vapen ska avfyras vilket även gäller för motståndarna vilket i sin tur betyder att du även måste undvika deras vapen, samtidigt som du försöker hålla bra kontroll på bilen och vägen. Första banorna är relativt enkla men redan mot första "bossen" får man på svårighetsgraden "normal" en ordentlig utmaning det kan jag garantera. Visst stöter man på en och annan enkel bara också (eller så hade man bara tur utan att veta om det) men räkna med både en och annan stund av frustration och tvivel på dig själv som både bilförare och gamer när du tar dig igenom karriären och samlar ihop de "lampor" som är spelets samlingsobjekt för att ta sig vidare i karriären. För att klara en allt för svår bana så kan man alltid tillfälligt sänka svårighetsgraden till easy när ingen ser.

Lampor tänder du genom att klara banornas huvudmål och genom att utföra visso sidouppdrag på banorna kan du tända några extra lampor. Du kan också samla "fans" genom att helt sonika göra bra ifrån dig på vägen, köra snyggt, drifta långa sträckor, krocka så lite som möjligt och attackera dina fiendet, helst till den grad att du kvaddar deras bilar totalt. Genom att samla fans och tända lampor så tar du dig vidare i karriären och låser upp nya bilar. Det finns totalt 9 zoner och i varje zon ett antal banor, i slutet av varje zon finns zonens överhuvud och boss som du kan möta i ett one on one race men innan du kan göra det måste du visa dig värdig genom att uppfylla deras olika kriterier. Kör skiten ur zonernas bossar för att vinna deras bilar!

Några tips på vägen Lär dig de olika typerna av bonusföremål du kan hitta på vägen och lär dig att använda dem på rätt sätt. Att släppa en mina eller att skicka iväg en glödande boll på närmsta bil kan ju förvisso innebära en fullträff och ge en viss tillfredsställelse men i Blur gäller det att vara mer taktisk än så för att nå största möjliga framgång. Attacker kan avfyras både framåt och bakåt dessutom kan du värja dig mot inkommande attacker genom att möta dem med en egen attack, något som är mycket viktigt för att behålla första platsen i ett race.

Du kan bära på några bonusobjekt samtidigt, försök att alltid ha minst en bonyspryl som du kan försvara dig med när det behövs, att undvika målsökande klot är en barnlek när man väl lärt sig hantera de olika bonusobjekten defensivt. När du knipit första platsen så kan du räkna med att dina motståndare kommer att skicka på dig allt dom har för att stoppa dig, detta gäller både AI och andra spelare i flerspelarläget. Tar du första platsen så gäller det att föröka dra ifrån de andra bilarna så pass att du kan känna dig säker för inkommande attacker, det gör du lättast genom att släppa alla offensiva bonusobjekt du hittar bakom dig medan du kör men tänk även på att spara någonting för nödsituationer, man vet aldrig när ett målsökande klot hinner ifatt en.

Adrenalinpumpande flerspelarläge Att spela multiplayer i Blur är förbannat kul och det får ständigt adrenalinet att pumpa och pulsen att slå. Att köra ett race med 20 andra spelare kan sammanfattas med ett ord, Kaos! För när 20 spelare samlar på sig olika bonusföremål som de avfyrar till höger och vänster så kommer bilarna fladdra och volta runtomkring dig i körfältet, i bästa fall voltar de över dig. Självfallet kan man köra mindra kaotiska race med färre bilar på banan också, det är helt upp till dig. Tro inte att du vinner ett race för att du lyckats ta dig till första platsen, detta kan inte upprepas nog ofta, i Blur så kan du i ett race på bara någon sekund gå från dominerande vinnare till total förlorare och förnedring. Det krävs bra körning, list och taktik för att bli en vinnare i Blur och balansen mellan de tre är ganska bra.

När du spelar multiplayer så får alla spelare i din lobby inför varje nytt race välja mellan ett par slumpade banor genom röstning. Olika banor har olika bil-klasser, A , B, C osv. och du får välja mellan de billar av den specifika klassen som du har i ditt garage, som vanligt så låser du upp fler bilar under spelets gång. Allt kan som sagt vända på bara någon sekund i Blur och man slits ständigt mellan frustration och glädje, att på slutet av sista varvet plötsligt bli beskjuten och omkörd av samtliga tävlande kan gå en på nerverna ordentligt.

Grafikmässigt så är Blur kanske inte i det absoluta toppskiktet men det är snyggt och flyter på grymt bra och bilarna är vrålsnygga. Musiken i spelet kommer från den Amerikanska electro-duon The Crystal Method bestående av Dj:arna Ken Jordan och Scott Kirkland tillsammans med grammy-vinnande producenten Jacknife Lee. Även om jag personligen helst kör med rockigare musik i bakgrunden så kan det vara värt att nämnas. Kontrollerna är för den mindre bilspelsvana inte helt lätta att få grepp om och det krävs övning för att ta dom där snäva kurvorna utan damma in i vägg efter vägg. Till en början klarar man sig dock rätt bra med att kunna gasa och styra men för att köra top notch så att säga, så måste man lära sig att hantera bromsen och handbromsen på rätt sätt.

Summa summarum Jag är inte mycket för vanliga renodlade racingspel, det krävs något av en twist, lite jävlaranamma helt enkelt för att jag ska gilla bil/racingspel. Precis den typ utav jävlaranamma som Blur faktiskt bjuder på och jag gillar't! Jag trivs helt klart bäst i multiplayer där jag får tillfredsställelse genom att preja andra spelare så de frontar med betongväggar, skicka på dem glödande klot som får deras bilar att volta över huven på min egen bil. Om du gillar åtminstone ett par av följande saker så ska du ge Blur en chans; snabba sportiga bilar med riviga motorer, galna streetrace på de minst lämplade platser du kan tänka dig, orealistiska vapen och ett riktigt roligt onlineläge där du får chansen att köra skiten ur dina vänner eller andra okända spelare. Blur är lite hardcore och det gillar vi!

Betyg 4/5

Titel: Blur Utvecklare: Bizarre Creations Format: Playstation 3 / Xbox 360 / Pc Releasedatum: 2010-05-28

Ps. Nu känner du dig kanske själv sugen på att testa Blur? Missa för böveln då inte tävlingen som pågår här på Onlajn.se just nu, du kan vinna spelet + tshirt! Tävlingen hittar du här