Recension: Battlefield 3

I Battlefield 3 från svenska Dice, kastas man rätt in i vad som skulle kunna vara storyn till en hollywoodfilm eller hämtat ur serien 24 med Jack Bauer. Spelet följer vad som tycks ha blivit den nya standarden för genren och det hela känns väldig bekant men samtidigt främmande.

Efter några intensiva och actionfyllda minuter i, och ovanpå ett tåg, där spelet börjar helt utan vidare förklaring, befinner man sig plötsligt i ett dammigt förhörsrum. Man är den amerikanske soldaten Henry Blackburn och utan att veta varför, så förhörs man av två tydligt högre uppsatta män. Det är sedan ur detta förhör som hela spelets story kommer att utgå och utvecklas ifrån.

Som ett pussel som sakta faller på plats Inte helt olikt Call Of Duty Black Ops så slängs man sedan framåt och bakåt i tiden och mellan olika platser och världsdelar allt eftersom förhöret i det sunkiga kontoret fortskrider och storyn tickar på. Ibland spelar man som helt andra figurer än Blackburn och vi får prova på flera olika moment i spelet, därbland både stridspilot och pansarvagnsförare. Man slussas hela tiden fram i ett linjärt äventyr som på räls, oftas ihop med en hel trupp av soldater som gör ett bra jobb, ett förvisso underlättat sådant eftersom de konstigt nog inte tar någon skada av vare sig skott eller granater.

Storyn läggs fram bit för bit som i ett pussel och man ser inte var det hela är på väg förens det i slutet så snyggt sätts ihop till en mycket vacker helhetsbild. Jag blir alltid lika förvirrad och ibland frustrerad av allt detta hoppande som man envisats med i senare spel i den här genren. Battlefield 3 var inget undantag men efteråt var det som en uppenbarelse och allt kändes bara så rätt. Precis som när man ser en riktigt bra film med parallella handlingar som till slut flätas ihop sådär skitsnyggt.

Snuskigt välproducerat och snyggt Spelets del ett flygplan var inte krävande rent spelmässigt men den gjorde ett intryck på mig, det kändes väldigt äkta. Har man någon gång själv åkt med ett plan så är man bekant med känslan då man lyfter, skiftandet från lugn till galet oljud och kaos då planet lyfter och det totala lugnet när man plötsligt befinner sig ovanför molnen.  En liten detalj i ett stort spel men väldigt snyggt och välgjort och för min del värt att nämnas. Det är ju just detta som Battlefield 3:s kampanjdel handlar om, groteskt snygg presentation. Ljud, grafik och effekter är galet välgjort och man förstår att Battlefield 3 är bland det dyraste som producerats i spelväg.

Kampanjen i spelet är ett riktigt schysst komplement till vad spelet egentligen är, ett multiplayer-FPS. Ingen köper spelet enbart för kampanjdelen, den är väldigt linjär och inte så många timmar lång, den gör inte ensam spelet värt pengarna. Men det är det ju inte heller någon som förväntar sig, istället får man se det som ett jäkligt häftigt komplement som bidrar till spelets helhet, pricken över i som gör spelet värt varenda krona.

Årets hittills bästa FPS Det riktiga spelet är alltså flerspelarläget där man tillsammans med sina vänner och vänner strider i olika spellägen, precis som i det tidigare spelet alltså. De som spelat föregångaren  kommer att känna igen allting, samma spellägen men andra banor och på flera sätt mer finputsat. De olika spelbara klasserna är ungefär desamma som tidigare fast med en del andra prylar att utrusta sig med. Att röja runt online är fruktansvärt roligt och varje gång jag får chansen så tar jag en helikopter eller ett flygplan, i hopp om att någon gång lära mig att manövrera dem ordentligt.

Precis som tidigare så kan man även nu riva det mesta i sin väg, att demolera hus är ju alltid kul, råkar man dessutom blotta en trupp soldater från moståndarlaget som gömt sig innanför en husvägg så är det ju extra kul, jackpot liksom. Ja, det mesta, så som hus och annat går att spränga sönder med tillräckligt stora vapen men att säga att man kan skjuta sönder allt vore ljuga. Det gick att "riva" mer av omgivningen i det tidigare spelet. Jag tycker dock det är helt ok att det är på sätt och vis limiterat med vissa strukturer som inte går att spränga. Jag minns nämligen många matcher i BFBC där man mer eller mindre jämnat hela spelplanen med marken och detta gick så klart att utnyttja i vissa spellägen, på ett sätt som påverkade spelglädjen negativt.

Till skillnad från Call of Duty-spelen så kräver ju Battlefield mycket mer strategi och teamplay vilket gör att det verkligen kommer till sin rätt när man spelar ihop med flera riktiga vänner. För de som gillar multiplayer-FPS så är Battlefield året hittills mest givna köp som kommer att hålla många, många, många timmar. Utvecklarna har helt uppenbart jobbat riktigt hårt med spelet och det råder knappast någon tvekan om att detta blir en stor exportvara från Dice och som svenska spelentusiaster skall vi vara stolta!

Betyg: 5/5

3 Nov 2011