Monado: Beginning Of The World, Info + Scans

För ett tag sedan skrev jag i "Wii Spel Att Länga Efter Del 2" om Monado: Beginning Of The World, eller "Xenoblade" som den Japanska titeln blev. Jag kommer kalla spelet Monado hädanefter eftersom det förmodligen är den titeln vi kommer att få se, ja vi som inte är bra på Japanska.

Då visste jag inte mycket om spelet i sig förutom det jag sett på bilder och videoklipp. Jag är väl inte jätteinsatt nu heller men jag har hittat lite mer information om spelet + lite härliga japanska scans.

Spelet har inga kopplingar till de övriga äldre "Xeno-spelen", vare sig världen, storyn eller något annat i spelet. Det är alltså helt fristående utan några lösa kopplingar.

Utvecklingen av Monado började med att låta teamet som jobbat med spelet forska och studera RPG-genrens ursprung och utveckling just när det gäller konsolspel. Försöka hitta de bästa elementen inom genren och göra ett spel där fokuset i slutänden legat på att spelet ska vara kul att spela.

Att titeln i Japan blev Xenoblade istället för Monado: Beginning Of The World berodde på att Takahashi ville ha en koppling mellan de spel de skapat under åren, inte för att spelen i sig har någon övrig koppling. Xeno betyder på engelska "Different Nature" eller "Uniqeness". Varför just "-Blade" lades till i namnet kommer den som spelar spelet att förstå i slutet av det.

Bakgrundshistorian i spelet utgörs av två _gigantiska_ gudar som stred mot varandra tiotusentals år tillbaka vilket resulterade i två gigantiska kroppar på vilka spelet kommer att utspela sig.

Innan själva utvecklingen av spelet i sig påbörjades så skapades två fysiska modeller av de två gudarna i krig med varandra som underlättade presentationen av projektet för Nintendo väldigt mycket.

Spelet tar alltså plats på och i de gigantiska gudarnas jättekroppar omringat endast av hav så långt ögat ser. Nya områden öppnas upp ju längre in i spelet du kommer och man kommer även att spela innuti i en av gudarnas kroppar. Man är inte ensam i spelet utan de båda gudarna är bebodda,  liksom gudarna en gång i tiden så slåss de mot varandra, den ena sidan mot den andra. Det kanske inte är helt ologiskt att tro att det är gudarnas respektive krafter som verkar fast kropparna är döda? Den ena sidan är befolkad av organiskt liv medan den andra gudens sida har mekaniskt liv på sin sida. (Huvudkaraktären kommer från den organiska sidan).

Man startar spelet i en grotta i en av gudarnas fötter och slutmålet, the final destination är att ta sig till huvudet. De har satsat på att skapa en stor och öppen värld som ska ett intryck av friheten som ges i dagens MMORPG. Massor av platser att utforska och teleportzoner för att ta sig tillbaka till tidigare platser i spelet. Förutom spelets huvudstory så ska det finnas massor av sidouppdrag att göra.

Takahashi uppskattar speltiden till 50-60 timmar och lovar att den tiden inte består av grindande eller tråkiga långsamma scener.

Spelet är såklart Wii exklusivt och ska enligt schemat släppas både i Japan och USA i år. Jag vet fortfarande inget om en Europarelease men för min del är en import helt ok.

Jag är fortfarande mycket peppad på Monado Beginning Of The World, bilderna från scansen ser jättetrevliga ut och musiken i spelet lär bli fantastisk, besök bara teaser-sajten för spelet hos nintendo och lyssna. Håller tummarna för att inte bli besviken när dagen kommer!

Källa för scans: Nintendoeverything

18 Feb 2010