Livet som spelutvecklare: DEL 2

Uppföljare till mitt tidigare inlägg i Livet som spelutvecklare Del 1

Det finns många vägar in till spelindustrin, det gäller bara att veta vart man ska leta. Bestäm dig tidigt vad du vill bli för något, ta reda på så mycket information du kan om det du vill bli och starta redan idag. Det är bra om man kan starta så tidigt som möjligt, själv så är jag 23 år gammal, och det finns en person på Evolution Studios som är 20 år och har jobbat där i 3 år. Skillnaden i erfarenhet är enorm, ju tidigare du kan komma in i branschen desto bättre, men glöm inte, det är aldrig försent att bli spelutvecklare. Driver man t.ex. forum eller bloggar så kan man alltid söka jobb som Community Manager, är du en duktig grafisk designer eller webdesigner så finns det jobb för det också. Tro det eller ej många yrken som redan finns där ute finns ofta i spelindustrin också. Men det handlar också om självinsikt, att jämföra ditt arbete med alla andra som söker jobb för det är ett krigsfält där ute, och för att ens ha en chans så måste dina verk se minst lika bra ut som alla andras. Det är en lång och jobbig väg att gå, men det finns alltid snabbare sätt.

Nu till att gå igenom några av era frågor, vi börjar med vår vackra Victoria Saade.

Victoria Saade: Jag vill också bli 3D artist, och nu blev jag ännu mer driven att söka en skola och börja plugga, har du några förslag på skolor/kurser man kan läsa för att få en effektiv utbildning?

Det är många som vill bli 3D-artists, det jag föreslår att göra först är att bestämma dig för ett 3d-program du vill lära dig (Maya, 3D Studio Max, Blender, Softimage XSI, Modo etc). För att komma in på skolor eller att få jobb så krävs oftast ett portfolio eller arbetsprov. Så trots att antagningarna till skolor är över så kan du alltid lära dig själv tills nästa år, antingen satsa stenhårt som jag gjorde och försöka komma direkt in i industrin eller lägga lagom mycket tid på det och sätta arbetsproven till nästa antagning nästa år. Jag lärde mig själv, jag sökte både till jobb och till skolor dock, det här året blev jag antagen till Future Games Academy, men jag tackade nej eftersom jag redan fått jobb på Evolution Studios. Det positiva med att gå utbildningar är att skolan har kontakter, så att jobb kan vara lättare att hitta men du lär dig inte nödvändigtvis bättre eller snabbare på det sättet. Jag lärde mig det jag behövde veta på och få jobb på ungefär ett år medans utbildningar oftast varar i 2-3 år, plus de kostnader som kommer med. Det är upp till en själv hur man vill börja.

Det viktiga med att välja skola är att skolan ska ha lärare som jobbar, eller har jobbat inom spelbranschen på senaste, helst skall skolan även ha föreläsare och ge chanser att själv skapa kontakter med folk inom industrin.

Det finns flera utbildningar som lär ut 3D

Spelinriktade: FutureGames Academy (Stockholm) Playground Squad (Falun) The Game Assembly (Malmö)

CG-inriktade: gsCEPT (Luleå) Digital Graphics (Stockholm)

För att lära dig själv så kan jag alltid skriva ihop en nybörjarguide och hur man sätter igång själv som inlägg här på Onlajn, men det är ju bara om efterfrågan är stor.För inspiration så skickar jag dig vidare till:

www.polycount.com www.game-artisans.org

Lycka till!

Blutt När du startade för ett år sedan, vad hade du för grunder att gå på då? Gick du ifrån noll, och tänkte ”-jag vill bli 3D-designer”, och lärde dig nu under ett år att skapa! Eller har du alltid haft just den ”skapar”-talangen jag vet många föds med.

När jag startade för ett år sedan så hade jag redan bekantat mig med 3d Studio Max genom min högskoleutbildning i Kalmar (Interaktionsdesign). Dock inte på någon nämnvärd nivå. Jag visste inte hur man gjorde modeller för spel, vad som krävdes, hur man texturerar eller importerar modellen in i en spelmotor. Så på många sätt så började jag på noll. Talang är oftast väldigt överskattat, i slutändan så kan alla lära sig måla/teckna och på samma sätt kan alla lära sig att skapa 3d-modeller och göra något vackert, det handlar bara om att ta sig tid att göra det. Spendera de där extra timmarna framför datorn jobbandes istället för att titta på dina favorit-serier. Det är så man når sina drömmar, hårt arbete och disciplin.

Victor Du nämner tidigt in i inlägget att det är relativt svårt att komma in i branschen som Designer utan jobberfarenhet. Så min fråga är då -eftersom jag är intresserad av att bli speldesigner- hur ska man få den jobberfarenheten ifall ingen knappt anställer utan den? Börja som indie med ett par vänner skapa ett par spel där och utifrån där söka jobb och skriva på sitt CV eller är det ren och skär tur som gäller för att komma upp till de så kallade ”big guys”?

Det är svårt att bli speldesigner, det kräver till 100% en utbildning, du går erfarenhet genom utbildningen för att sedan skickas iväg på 6 månaders praktik (i många fall). Alternativt har du en utbildning som relaterar till speldesign (Interaktionsdesign t.ex.) Så kanske du har möjlighet men jag tror fortfarande det är väldigt svårt. Ett av de mest populära valen är att engagera dig i lite mod-verksamhet. Modifikationer på redan skapta spel, de söker ibland speldesigners, 3d-modellerare etc. Det ser även bra ut på CV:et att visa att du verkligen engagerar dig för att bli duktigare, men jag rekommenderar en utbildning, kanske FutureGames Academy?

Seb Vi älskar alla att spela, men varför vill man då jobba 12-14 timmar per dag där man inte hinner spela? Vad är din timlön? Hur mycket engelska har du pratat förutom på skolan och på webbsidor? Varför var det lättare att få jobb hos Evolution Studios än andra ställen?

Jag pratar helst inte om min lön men jag tjänar gott och väl. Att jobba 12-14 timmar per dag betalas ibland ut i stora bonusar när man når olika faser av utvecklingen, dvs en bonus när man når Alpha, Beta eller release. Det kan vara julbonusar också.  Såklart är det inte alltid man jobbar 12-14h det är främst när man försöker nå den där viktiga deadline:n och det kallas "Crunch". Lön för övertid beror helt klart på vilket företag man jobbar, vissa betalar övertid och för vissa så står det i kontraktet att övertid ingår. Jag har pratat en hel del engelska i mina dagar, då jag har en hel del engelska vänner. Jag har även varit aktiv i en del moddar där man t.ex. kommunicerar över skype etc. Det är otroligt viktigt att kunna prata Engelska om man vill jobba som spelutvecklare utomlands, möten där man ska förklara vad man har gjort, att diskutera förändringar/förbättringar på banor och modeller.

Jag skulle inte säga att det var lättare att få jobb på Evolution Studios, i slutändan handlar allting om kontakter, dvs när jag lärde mig så visade jag upp min utveckling online, lärde känna människor som jobbade på olika företag och de hjälpte mig att få jobb. Så enkelt är det, som de flesta yrkesvägledare säger, den snabbaste vägen till jobb är genom kontakter. Det är en liten bransch så se till att inte göra folk arga, för ordet sprids.

DRÖMJOBB & DEL 3 I slutändan så handlar alltid om hårt arbete för att få sitt drömjobb, när jag går till jobbet så känns det inte som jobb, utan det är kul att hålla på med 3d, det är kul att se spelet utvecklas från vecka till vecka och det främst av allt kul att jobba och umgås med personer som är minst lika spelintresserade som dig själv. Jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt att ta upp i nästa del, det beror väl lite på vilka frågor ni läsare har, ifall ni inte kommer fram till några så hittar jag på något själv! Ha det bra!

16 Aug 2010