Just Cause 2 - Frihet i en liten ask

Go your own way Obekymrat släpper jag spakarna i flygplanet, klättrar till utsidan av planet och kastar mig handlöst ut i luften. Jag faller inte, jag seglar, full kontroll. När marken under mig till slut börjar kännas allt för verklig så vecklar jag lugnt ut fallskärmen för att segla den sista biten i ett stillsammare tempo. Medan jag lugnt seglar mot marken så passar jag på att njuta av en av de vackraste solnedgångarna jag sett i ett spel. Lämpligt nog åker det en sporthoj på vägen under mig just när jag ska till att landa, bara hiva iväg änterhaken och veva in, pang, av med föraren, nu kör vi!

Det där scenariot är bara ett av hundratals som du lätt kan åstadkomma i Just Cause 2 om du bara vill, faktum är att det egentligen bara är din egen fantasi som sätter gränserna, nåja inte riktigt, men med lite fantasi kommer du i alla fall riktigt långt i detta spel.

Dubbelagenter, råbarkad diktatur och rebelliska reformationsgrupper Just Cause 2 utspelar sig på den fiktiva ön Panau i sydostasien, en paradisö för somliga, ett helvete för andra. I spelet återser vi Rico Rodriguez i huvudrollen. Storyn är inte invecklad, Tom Sheldon, Ricos f.d. chef, mannen som gjort honom till den han är idag misstänks ha bytt sida. Han är försvunnen men man vet att han finns någonstanns i Panau som står under Pandak Panays regim, en diktator som styr Panau med järnhand. Det råder utan tvekan diktatur i sin renaste form på Panau, en radiokanal, en tvkanal, är man inte med så är man emot. Panau med sina tillhörande små-öar är fulla med beväpnade militärer och militärbaser (som är fruktansvärt roliga att jämna med marken).

Det finns tre rebellgrupper på Panau som vill störta Panays regim för att själva styra ön (på sina egna kanske inte heller helt oskyldiga vis.) De tre rebellgrupperna Roachers, Reapers och Ular Boys förser Rico med information som så småning om ska leda honom till Sheldon. För att få informationen krävs det dock att man hjälper grupperna  genom att utföra olika uppdrag åt dom och samtidigt skapa kaos bland militärbaserna på Panau i deras strid om makten. Ju mer kaos man skapar desto fler uppdrag och annat låser man upp, ju fler uppdrag man gör desto mer information om Sheldon får man, som också är det som driver storyn i spelet vidare. Men storyn i Just Cause 2 är bara något sekundärt.

Så fort man tagit sig igenom inledningen av spelet så får man tillgång till den svarta marknaden där man kan beställa diverse godsaker som kan komma till användning när man som en ensam man river isär militärbaser och bara lämnar kaos efter sig. Allt från pistoler och motorcyklar till helikoptrar, flygplan och raketgevär finns att tillgå på marknaden. I början har man dock inte tillgång till så mycket men ju mer kaos man skapar desto fler saker låser man upp på den svarta marknaden. Man kan även uppgradera de saker som finns på marknaden genom att samla uppgraderingskit som finns gömda överallt på Panau. Ju fler uppgraderingar man köper till en viss pryl desto vassare blir de när man sen köper dom. Fordon ökar exempelvis i hastigheter och vapen blir kraftigare. Har du en gång uppgraderat något, exempelvis motorcykeln som finns att köpa, så kommer alla hojar du sedan köper att vara uppgraderade, man behöver  med andra ord inte vara speciellt rädd om de saker man köper.

En änterhake och en sandlåda, vad mer behöver man egentligen? Jag är ett stort fan av änterhaken, ända sedan Bionic Commando (NES), ni vet den där linan men kroken som man  skjuter ut från ena armen för att sedan svinga och kasta sig fram som en värsta tarzan bland skyskrapor, berg och  flygplan. Tillsammans med änterhaken och fallskärmen som man har på ryggen så kan man ha hur kul som helst.

Solnedgångarna på Panau är något av de vackraste jag sett och miljöerna är riktigt härliga. Allt från snötäckta  bergstoppar till riktiga paradisstränder. Panau är också stort, enormt jäkla stort, faktiskt så stort att man nästan suckar av utmattning när man tittar på kartan. Den enorma storleken som inte har några som helst gränser av var man som spelare kan ta sig, miljöerna, änterhaken och alla alla roliga fordon utgör tillsammans en enorm frihet i Just Cause 2. Det är en enorm sandlåda där man förutom alla uppdrag och sidouppdrag kan göra hur mycket kul som helst med hjälp av sin egen fantasi. Det märks att Svenska studion Avalance Studios och Eidos lagt stor vikt vid att ge spelarna den enorma friheten som är så uppskattad idag. Det är inte bara enorma områden som utgör friheten, det är också alla roliga saker man kan göra, fäst ena änden på änterhaken i en fiende och koppla sedan ihop honom med en gastub, skjut hål på gastuben och se din fiende segla upp i luften eller fara runt på marken som en skollad bäver, hur kul som helst! Det finns tonvis med andra liknande roliga saker att göra, det är bara testa sig fram med fordon, fiender och änterhaken.

Slutsats Kontrollerna anser jag själv vara bra, jag har läst andra som klagat på att det tar tid att lära sig men själv tycker jag att man snabbt fick grepp om kontrollerna. Däremot så är det ju alltid svårt att pricka snabbt förbipasserande föremål med änterhaken, svårt att hinna med helt enkelt.

Grafiken, var ska jag börja. Det råder delade känslor inom mig när det kommer till grafiken i Just Cause 2. Stundvis är det urläckert och spelet har en horisont som ligger sanslöst långt bort vilket gör att man helt enkelt får ett enormt synfält. Däremot har jag inget bra att säga om mellansekvenserna i spelet, de är inte snygga, inte alls faktiskt. Jag förstår inte vad som gick fel där, grafiken under själva spelandet är klart bättre än mellansekvenserna, brukar det inte vara tvärt om?  I själva spelandet är dock grafiken bra och Panaus bjuder på otroligt vackra miljöer och scener.  Men när allt kommer omkring så är det heller inte grafiken som gör Just Cuase 2, Just Cause 2 handlar om friheten att göra vad man vill och att ha skitkul medan man gör det och detta har man verkligen lyckats med.

Bortsett från några skönhetsmissar och lite små fåniga buggar, exempelvis som hur man vid ett uppdrag ställer sig på motorhuven till en bil, skjuter passageraren och föraren för att sedan ändå möta motstånd från föraren när man ska klättra in i bilen, så är Just Cause 2 ett riktigt bra spel där tiden fullkomligen flyger förbi. Räkna aldrig med att snabbt utföra ett uppdrag för att sedan fortsätta med nästa, allt runtomkring uppdragen alldeles för kul för det,  för vem kan mostå att hoppa in i ett olåst flygplan eller en helikopter och ta en sväng? Tanken att hoppa från den högsta punkten man kan hitta ligger aldrig långt borta. Just Cause 2 håller garanterat länge, Panau är bokstavligen hur stort som helst och det finns hur mycket som helst att göra på vägen mot slutmålet. Fantastiskt roligt spel som hamnar i övre skiktet på min betygsskala . Det som drar ner betyget lite är några grafiska detaljer, små betydelselösa buggar och kanske främst platta karaktärer men som underhållande spel är det fantastiskt! Även om vissa uppdrag är lite bleka så är andra riktigt skitroliga.

Just Cause 2 får +poäng för hållbarhet, kontroll, frihet och spelglädje, -poäng för stundvis bristfällig grafik och halvdan bilduppdatering och något platta karaktärer.

Betyg: 8/10

Just Cause 2 finns ute till Playstation 3, Xbox 360 & PC

12 Apr 2010