Intervju med Jakob Tuchten från Might & Delight

Under de senaste veckorna så har nyheten om den nybildade spelstudion Might and Delight som en löpeld över världen via olika spelsajter och spelbloggar och andra medier. För tillfället består gänget utav 6 personer som inom f.d spelstudion Grin arbetade ihop med Bionic Commando: Rearmed. En remake utav det populära NES-spelet Bionic Commando. Rearmed är inte bara en remake av ett gammalt spel, Rearmed fullkomligen osar av retro & 80-tal, en väldigt snygg och stilren remake där de lyckats behålla mycket av originalspelet, framförallt den där alldeles speciella känslan! En riktigt bra och snygg remake helt enkelt som blev populär och drog in bra betyg från hela världen och det är fortfarande populärt.

Grin gick i konkurs förra året och finns alltså inte längre, något som däremot finns kvar är några människors drift och glädje till att skapa bra spel ihop. M&D består just nu som sagt av 6 personer men samtliga 11 BCR-medarbetare har varit med och stöttat M&D under starten. I framtiden hoppas de dock på att hela BCR-teamet återigen kommer kunna arbeta ihop i den nya studion.

Det gick rykten om att M&D utvecklade BCR2 men spelet påbörjades redan innan M&D var påtänkt och utvecklas istället av Fatshark. M&D är fortfarande i startgroparna, de har inte påbörjat något spel ännu utan fokuserar just nu på att bland annat hitta en lämplig förläggare att arbeta med. Så när jag fick chansen  att ställa lite frågor till Jakob Tuchten från Might & Delight så hoppade jag över alla frågor om BCR2, så här kan ni läsa vad han hade att säga om lite andra saker istället!

Hej, Vad kul att ni startat på ny kula!

Ryktet om er nya studio Might & Delight spred sig ju bokstavligen som en löpeld på nätet via spelbloggar och andra sajter, det måste känts bra att få all den uppståndelsen och bekräftelsen på att ni är omtyckta av konsumenter världen över?

Ja underbart! Chockande verkligen! Det som är fint är att BCR verkar vara en upplevelse som folk har en långvarigt intresse av. Vi har fått en massa insiktsfulla beundrarbrev som beskriver BCR-minnen - Fantastiskt.

Hur många är ni för tillfället i M&D och är ni allihopa f.d Grin-medarbetare?

Ja. Hela BCR-teamet på 11 personer har hjälpt och stöttat M&D under uppstarten. Men långt ifrån alla är aktiva medlemmar. Vi är i nuläget 6 personer som kommer jobba på våra projekt framöver. Målet är givetvis att alla ska vara med nångång i framtiden!

Vad har ni för mål och ambitioner med M&D?

Målet ser kanske lite annorlunda ut för oss än för andra utvecklare. Vi tänker inte göra vad som helst för att överleva. Vi vill ju kunna älska våra spel och använda det positiva tillvägagångsätt som ledde till Rearmed. Får vi inte göra projekt som vi gillar, tror jag inte vi VILL finnas. Vi är dock övertygade om att det kommer gå vägen på något sätt!

Might & Delight, vilket snyggt namn! För mig som växte upp på 80-talet så för det genast tankarna tillbaka till C64- men kanske framförallt till Amiga-eran. Några kommentarer på det? Är det ungefär den effekten ni ville ha med namnet?

Visst är det fint!? Vi vill ju vara en studio som erbjuder glädjefyllda och charmiga spel, och det är ingen hemlighet att vi älskar 80talets spelkultur. Might and Delight slår förhoppningsvis an den tonen.

Att ni föredrar att skapa spel i retrostil är ju ingen hemlighet, men vad tycker ni personligen om de spel som görs idag? Spelar du några av dagens spel själv? Något favoritspel?

Jag älskar många spel! Men i ärlighetens namn spelar jag nästan inga nyare. Detta är inget som jag är stolt över dock. Vi är en del av dagens spelkultur vare sig vi vill det eller ej, och att kunna relatera till den kulturen är givetvis skitviktigt. Jag brukar göra en omfattande spel-research som en del av den grundläggande visuella utvecklingen i ett projekt. Då tittar jag gärna bakåt i tiden. Det finns något rent och tydligt med gamla spel som jag verkligen gillar.

Vilken är den bästa respektive den sämsta utvecklingen som skett inom spelbranchen/industrin om man blickar sisådär 10 år bakåt i tiden? Jag vet inte riktigt. Övergripande kan jag tycka att de enorma produktionskostnaderna som följt av den tekniska utvecklingen är negativa för kreativiteten. Jag vill gärna vara hänsynslös och intellektuell i min egen skapandeprocess. Det är svårt att genomföra med så höga krav på försäljning. Men spel har trots detta vuxit till en väldigt bra kultur på många sätt. Tekniken leder ju även till hastigt förändrande förutsättningar, och det tror jag alltid är bra!

Om man kikar in på er hemsida så har ni berättat att det inte är ni som jobbar med BCR2 utan fatshark och att ni inte jobbar med något spel för tillfället utan i första hand söker förläggare. Men om vi struntar i verkligheten ett tag och låtsas att ni har en förläggare och att ni dessutom fick välja helt fritt ett spel att skapa, remake eller något annat, vad skulle det kunna vara? Drömprojektet med andra ord!

Vilken härlig fråga! Jag tror att alla i teamet har olika drömmar. Min skulle nog innebära ett helt nytt spel med väldigt ovanligt teknisk inriktning. Skulle verkligen inte tveka att göra ett Virtual boy-spel.

Finns det något övrigt som du vill tillägga eller kommentera?

Ja, jag önskar att spelutveckling inte var förknippat med sådant bisarrt hemlighetsmakeri som idag. Detta bör luckras upp!

Ett jättetack till Jakob tog sig tiden att besvara mina frågor! Lycka till med Might & Delight, jag är helt övertygad om att det kommer att gå bra för dom! Ser fram emot att läsa om deras framtida första projekt!

Är ni liksom jag nyfikna på Might & Delights utveckling så kan ni hålla koll på deras hemsida: www.mightanddelight.com

24 Apr 2010