What we have here is a failure to communicate

Ingen i blogg & community-svängen har väl missat den den debatt som blåst upp de senaste dagarna, den ständigt återkommande, den gällande spelbranschen och dess rådande kvinnosyn. Jag har inte gett mig in i den debatten eftersom jag inte är van att debattera i frågan. Däremot så hindrar det ju inte mig från att bemöta smaklös marknadsföring när jag ser den, marknadsföring som i allra högsta grad är en del av problemet. När jag anser mig kunna det, så försvarar jag så klart mina medmänniskor av det motsatta könet.

Debatten startade med ett inlägg hos Radiogamer.se för några dagar sedan och sedan dess har det bara eskalerat och spridit sig från blogg till blogg och forum på nätet. Det tråkiga med debatten är att den från ena sidan (gissa vilken) ligger på en nivå som är så pass låg att den knappt går att bemöta. ”-Kvinnorna är i köket, var skulle de annars vara?” Typ så låter det.

Men, för att komma till poängen med hela det här inlägget. Radiogamer.se visade upp ett exempel på marknadsföringen av Mafia 2, så här såg den ut:

Screenshot tagen av: Christian Hedlund/RadioGamer.se

Här har vi vad jag anser ett praktexempel på smaklös och i klartext riktigt kass, vidrig och billig marknadsföring där man valt den enkla vägen till att sälja ett spel (Men säljer de fler spel?). En playboy-tjej som håller i två handkontroller mot en vit bakgrund, jäkligt kreativt hörrni. Exakt på vilket sätt ska hon sälja Mafia 2 till konsumenterna? Är det någonting alls, något över huvud taget med henne och denna bilden som får mig att vilja köpa spelet? … Nej.

Då vandrar mina tankar genast vidare till, kommer någon annan att vilja köpa spelet på grund av just den här bilden? Vem? Kommer Bertil 15 år att köpa Mafia 2 för att det är en playboy-tjej i reklamen? Kommer Greger 40+ att köpa det för att det är en playboy-tjej i reklamen? Köper de verkligen ett spel på grund av att en tjej som de tycker är snygg poserar på en bild som inte på något sätt relaterar till spelet? Ja ok hon har en skitful Mafia 2-tischa på sig men kom igen, ärligt talat?

Vad jag däremot VET är att en hel del människor både killar och tjejer, som tidigare var peppad på spelet nu istället kommer att helt avstå från att köpa det, vissa i protest mot denna typ av marknadsföring, vissa eftersom de tror att spelet är kasst och måste säljas på detta sätt. Jag vet ju inte om de vinner några köpare alls med den där bilden men jag kan ju ha fel, vissa vet inte bättre och vissa är bara korkade. Men om de inte säljer fler ex så har ju den där bilden lett till minskad försäljning. Så vad är då poängen med den? Mafia 2 loggan mot en vit bakgrund hade i så fall lett till bättre försäljning. Antingen är den här marknadsföringen bara en smaklös och enkel väg till att sälja fler ex av spelet och samtidigt sträva mot en fortsatt mansdominerad bransch och spelindustri. Eller så är den bara smaklös och en strävan mot detsamma.

Hade inte den här bilden passat bättre?

Om man nu prompt måste sälja spelet med ett foto på någon som håller i två handkontroller så kan det ju åtminstone vara ett foto på någon som relaterar till produkten i fråga (och dessutom är smakfullt klädd!)

Sluta vara så jävla bakåtsträvande med marknadsföringen och försök sälja med reklam som inte är smaklös, försök göra ett bra jobb och sälja produkten ändå vettja och samtidigt sträva mot en jämnställdhet inom spelbranschen! Vad är nästa steg? Playboy Magazine i collectors edition?? Tror maffian skjutit sig själv i foten.

Läs förresten mer om marknadsföring och jämnställdhet i detta inlägg hos Pixelviking.se som för övrigt är en väldigt bra blogg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>