Super Mario World 2 - Yoshi's Island

Det är ju onekligen något magiskt över den där Mario. Super Mario World till Super Nintendo hör till mina absoluta favoritspel och det är enligt mig definitivt det bästa mariospelet hittills. Det är liksom ett fulländat plattformspel i bästa Nintendo-anda. "Galaxy" i all ära men de bli aldrig så bra som Super Mario World i mina ögon. Jag och min sambo brukar spela igenom spelet med jämna mellanrum (vilket påminner mig om att det nog börjar bli dags för en ny genomspelning snart). Men i retro i fokus har jag denna gång  tagit mig an uppföljaren Super Mario World 2: Yoshi's Island från 1995, som jag av någon anledning inte kommit mig för att spela tidigare. Mina egna förväntningar borde vara högre med tanke på hur mycket jag gillar föregångaren.

Yoshi's Island släpptes alltså 1995, tre år efter att Super Mario World släppts i europa. Spelet sålde inte i närheten av lika många ex som sin föregångare. Men då var ju å andra sidan Super Mario World också det spel som Super Nintendo först lanserades med.

En saker som gjorde att jag gillade ettan så mycket var att alla banor kändes väldigt genomtänkta och strukturerade, allt från hemligheterna som placeringarna av  fiender och så vidare. Även grafik & ljud var riktigt fint.

Det första som slår mig är just den mycket annorlunda grafiken jämfört med föregångaren. Världen ser ut att vara ritad med kritor. Under inledningen så visar det sig strax att jag inte alls ska spela som Mario, jag ska spela som  Yoshi, ödlan med den långa tungan, spelvärldens mest älskade bifigur. Mario är en bebis som jag ska släpa runt på ryggen. Ok, fine, vi kör på det. Det är nämligen som så, att ett par storkar kommer till ödlorna på Yoshis ö, bärandes på Mario & Luigi i varsitt knytte under inledningen. En magikoopa stjäl Lugui och flyger iväg med honom. En av Yoshi:sarna och "baby-Mario" måste så klart sätta iväg efter och rädda honom. Då kontrollerar man alltså en Yoshi-ödla med baby-Mario på ryggen, det hela tar plats på Yoshis Paradis-ö, "Yoshi's Island". Till skillnad från SMW blir i princip alla fiender som Yoshi käkar i Yoshi's Island till små ägg som hamnar i släptåg efter honom och Mario. Genom att trycka på en knapp så får man fram ett sikte som cirkulerar runt Yoshi, trycker man en gång till så skjuter han iväg ett av skalen.

I SMW fick Yoshi ibland speciella egenskaper beroende på vilken typ av fiende man käkade upp. I Yoshi's Island så springer man ibland istället på små föremål som gör att man Yoshi förvandlas till diverse farkoster en helikopter och någon sort grävmaskin är ett par exempel på vad han kan förvandlas till. Det är något med den grejen som känns väldigt "o-supermarioigt", eller åtminstone väldigt o-Super Mario Worldigt. Det är väl inget fel med det egentligen, en uppföljare får gärna vara nyskapande, men då ska det gärna vara åt det positiva hållet. Den här idén kändes bara väldigt mycket "barnprogram."

Grafiken i sig är väl bra och mer avancerad än det tidigare spelet Super Mario World, men blir det för den sakens skull automatiskt bättre? Hela det här kritkonceptet som används känns väldigt annorlunda. Lite barnsligt skulle man väl kuna säga, inte för att det gör något. Men jag föredrar ändå den med avslappnade och väldesignade grafiken i Super Mario World framför den "nya, häftiga" Yoshi's Island-graifken. Detsamma gäller nog musiken faktiskt, men spelet har ett par trallvänliga melodier.

Nej, Yoshi's Island är inte inte lika bra om Super Mario World, faktum är, att det i mina ögon inte ens kan mäta sig med sin föregångare. Jag tyckte spelet kändes väldigt ointressant och därför har jag inte mycket att säga om det. Jag skulle väldigt gärna se en ny direkt uppföljare till Super Mario World till Nintendo Wii, eller varför inte en förfinad version av originalspelet? Oavsett vilket så skulle det vara ett instant-buy-spel för min del. Yoshi's Island blev ett engångbesök, det blev paradis-ön som jag helst bara vill slippa hädanefter. Nu låter jag kanske jäkligt barsk och orättvis, det vet jag men bristerna är alldeles för stora för min del. En idé som kanske verkade bra på ritbordet men jag ogillar spelet rakt igenom och när Yoshi tappar Mario och han börjar skrika så  vill jag bara skicka ned  tv:n från balkongen.

Nu ska jag ta en funderare och börja tänka på mitt nästa Retro i fokus-spel. Jag ett par idéer om vad det skall få bli, men jag har inte bestämt mig för något ännu. Det blir nog ett RPG. Vill ni tipsa om spel jag borde spela eller spela om så är det bara att kommentera, jag är öppen för förslag!

Har du spelat Super Mario World 2: Yoshi's Island? Vad tyckte du? Är jag helt ute och cyklar?

26 Mar 2011