Spelmusik nu och då

CD kvalité. Symfoniorkestrar. Studioinspelningar. Det här är saker vi kan njuta av idag i våra spel. Trots det upplever jag och många andra att musik i spel var mycket bättre förr. Är detta bara nostalgiska känslor eller stämmer det? Läs vidare!

Min riktiga första kontakt med spelmusik var väl, som så många andra, när jag spelade Nintendo 8-bit för första gången. De där glada tonerna när man sprang igenom den första världen i Super Mario Bros satte sig direkt och träffade hjärtat på ett sätt som ingen musik gjort innan. En känsla förknippad med ren och skär glädje!

Spelintresset växte ju äldre man blev, och man gick från Super Mario Bros till lite tyngre titlar, då framförallt på Super Nintendo, som jag anser vara den bästa spelkonsolen genom tiderna. Här hade musiken tagit en stor plats i spelen. Det härliga "blipp-bloppandet" från 8-bits eran var utbytt mot ett mer moget sound i spelen. Super Metroid, Donkey Kong Country och Super Mario World hade fantastisk musik som jag än idag spelar upp och njuter av. 16-bits eran tog även den slut, och CD formatet gjorde intåg i hemmen. Multimedia och CD-ROM var två nya begrepp som rullades ut på de flesta tungor. CD kvalité på ljudet i spel kunde ju bara innebära fantastiska saker! Eller?

Plötsligt hade musikskaparna möjligheter att jobba helt fritt, utan tekniska begränsningar. Spelutvecklare kunde trycka in vilken musik som helst i sina spel. Att de tekniska begränsningarna var borta hade givetvis enorma fördelar. Nu kunde kompositörer som Nobuo Uematsu träda fram på riktigt. På vägen hit tappades det dock något. Det som tappades var den enorma ansträngning som kompositörer och spelskapare fick göra för att få säregna och speciella slingor. De som gjorde musik till Nintendo 8-bit och andra maskiner fram till CD-skivans intåg, fick även jobba fram ett skönt sound ur ett tekniskt perspektiv.

Idag finns det så många spel som inte alls lyckats förmedla någon skön känsla genom musiken. Musik förmedlar känslor på ett väldigt bra sätt, vilket många spelutvecklare verkar missa. Resident Evil 5 tyckte jag inte alls levererade på musikfronten. Det senaste Civilization till PC likaså. Urusel musik. Samtliga bilspel idag innehåller inte heller de några minnesvärda ljudspår. Metroid: Other M var en fullständig flopp i mina ögon när det gäller spelmusiken, undantaget för Ridley´s Theme. Castlevania: Lord of Shadow har ett relativt bra soundtrack, dock saknas det helt några referenser till de tidigare delarna i serien.

Det finns givetvis titlar som utnyttjar de enorma resurserna som finns i dagens spelkonsoler. Alan Wake och Red Dead Redemption tycker jag innehåller väldigt trevlig musik, med många låtar hämtade från den vanliga musikindustrin. Problemet är att alldeles för många slarvar med musiken, då det idag är väldigt lätt att slänga ihop en någorlunda välljudande låt. Jag anser att många helt enkelt missar poängen med musiken, då den skall vara en del av spelet, inte något som känns påklistrat i efterhand.

För tjugo år sen fanns det också dålig spelmusik. Jag tycker dock att spelmusik idag har tappat lite av sin själ. Det handlar inte om nostalgi, det vägrar jag tro. Musiken har i takt med spelindustrin blivit mainstream. Vad tycker du, var musiken bättre förr?

20 Oct 2010