Recension: Raskulls

Att sätta Raskulls i ett speciellt genre-fack är ganska svårt. Det närmaste man kan komma är väl att det är en form av racing-action-pussel-spel. Ett väldigt gulligt sådant dessutom. Storyn till spelet är lika underligt det. Några elak, och ganska korkade, råttor som kallar sig för ”Pirates” kraschlandar på Raskulls hemplanet när de egentligen är på väg till en planet gjord endast av ost. På något sätt måste de ta sig från planet och det är nu allting börjar.

Raskulls lever nämligen i harmoni på sin planet, men har även en magisk sten som borde fungera som bränsle åt råttornas rymdskepp. Så råttorna gör nu allt för komma åt stenen, vilket Kung Raskull måste stoppa och sätter då en briljant(?!) plan i verket. Han uppfinner en turnering där vinnaren kommer få stenen, på så sätt kommer de kunna avslöja och fånga råttornas ledare.

Själva storyn är kanske inte det som känns drivande i spelet, utan istället är det självfallet de olika racing-momenten. För det mesta handlar det om att ta sig från punkt a till punkt b på en bana. Men det finns alltid någon form av twist på det hela. T ex måste man klara banan på en viss tid, komma före alla andra, eller bara använda en form av specialattack genom hela banan. På så sätt blir spelet faktiskt riktigt varierande och underhållande. Man kan även gå tillbaka och nöta de olika banorna och på så sätt jämföra sig mot sina vänner. Ett system som börjar bli mer och mer vanligt i nerladdningsbara spel och bilspel.

Gillar man att utmana sig lilla hjärna och dessutom göra det på tid eller under stressade situationer tror jag att man kommer få mycket roligt med Raskulls. Det går även att spela mot sina vänner både online och offline. I detta fall gäller det att komma först i mål, men fortfarande finns alla uppgraderingar och bonusföremål kvar. Dock fann inte jag den delen så spännande, utan hade mest roligt med enspelarläget.

14 Feb 2011