Recension: Rage

Id Softwares actionspel Doom gavs ut i början av 90-talet och blev ett fenomen som man jämför spel med än idag. Efter mitten av 90-talet kom de med sitt flaggskepp Quake, som fullständigt revolutionerade de actiongenren. Få spel har haft en sån inverkan på en spelgenre som Quake. Nu, 2011 släppte de Rage, men lever det upp till förväntningarna? När Id Software släpper ett nytt spel, så är det ju, per automatik, inga små skor som skall fyllas.

Post-apokalyptiskt action i Firefly miljö
Rage är ett post-apokalyptiskt action som tar plats i en värld som för mig genast förde tankarna till tv-serien Firefly. Det vill säga gammal en sci fi-värld blandat med gamla western-element. Stora öknar med mutanter som gömmer sig bakom kaktusarna. Kan låta knepigt i början men det är en slående kombination. En väldigt vacker och på sitt vis, gemytlig värld men på de flesta vis extremt ogästvänlig och död.

2029 slår en gigantisk asteroid ned på jorden och för att säkerställa människans liv på jorden så sätter man vissa utvalda  människor i kapslar. Tanken är att man skall frysas ned och tinas upp när kusten är klar, för att tillsammans bygga nya civilisationer och befolka jorden på nytt. Men något går snett och jag vaknar upp ensam, som den enda överlevande i min kapsel sisådär 100 år efter kollisionen. Förvirrad och borttappad så söker jag mig ut ur kapseln, väl ute handlar det bara om sekunder innan galna mutanter som påminner om orcher från Sagan Om Ringen attackerar mig. Som tur är så kommer Dan Hagar åkandes i sin Mad Max-bil och räddar mig.

Så många frågor, så få svar
Hagar tar mig med till det lilla område där han bor tillsammans med ett fåtal andra överlevande. Frågetecknen kring vad som hänt är många men jag får få svar här. Däremot så är Hagar schyst nog att ge mig några jobb med väl behövda behövda belöningar som betalning. Det är här äventyret börjar och ganska snabbt har jag jobbat ihop ett fint post-apokalyptiskt startkit bestående av en mindre vapenarsenal och en fyrhjuling, vad mer kan en överlevare behöva liksom? När jag betat av uppdragen som finns vid Hagars lilla minikoloni så skeppas jag snart vidare till en större stad. Där öppnas många många fler uppdrag och butiker upp, tillsammans med minispel och annat. Alla mina frågetecken som förvirrad, enda överlevare från min kapsel och vad som faktiskt hänt på jorden sedan kollisionen luckras dock upp väldigt sakta. Jag får helt enkelt skjuta mig fram sakta men säkert, ett svar efter annat.

Spelet är fyllt utav sidouppdrag och minispel som inte för storyn vidare men som ger mig både pengar och annat som underlättar min resa. Förutom uppdragsbelöningarna så lämnar också varje död fiende både pengar och andra värdesaker efter sig när de dör. Dessutom är världens alla utrymmen fyllda med saker som är värdefulla i kolonierna, böcker, tomburkar, flaskor och annat.

En annan sak som har en central och betydande roll är bilracen. Det är race med arkadkänsla och där man ibland race:ar relativt normalt och ibland beskjuter sina motståndare. Hur stort utrymme man ger detta är dock upp till var och en. Några race är man tvingad att genomföra men om man bara är ute efter att panga mutanter med hagelbrakaren och revolvern så kan man helt enkelt utesluta större delen av dessa. Jag tycker dock att bilracen var riktigt roliga och tycker absolut att man skall köra dessa om man inte helt föraktar bilspel. Det skall också tilläggas att spelets online/multiplayerläge endast handlar om detta.

Stark start men fasaden bleknar
Rage är väldigt vackert och trevligt och till en början så blev jag klart kär i det. Men allt eftersom spelet rullade på så bleknade den fasad som från början byggts upp. Det brister storymässigt, den greppar mig inte. Man matas med alldeles för små bitar av en litet för stor kaka. Jag kände ingen direkt  koppling till karaktären vilket väl ändå känns viktigt i ett spel som kretsar kring just denne? Väldigt snyggt och rent designmässigt vackert men det finns mycket mer att önska från Id Softwares Rage. Jag hade önskat en mer involverande story, något mindre linjärt samt fler onlinelägen. Jag menar hallå, skaparna av Quake borde veta hur man fångar upp multiplayerspelare vid det här laget. Men Rage är ändå ett helt klart bra spel, svinsnygg shooter för den som gillar genren, om man dessutom gillar racingelementen så räddar de spelet en hel del. En 4:a, men en sval sådan.

Betyg: 4/5

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>