Monster Hunter Tri: Recension

Vinden biter hårt i kinden, sand och torrt damm blåser upp och slår mot ögonen, svider, svårt att se. Mitt svärd är trubbigt efter att ha jagat henne halva natten, den stora feta honan, den förbannade modern. Benen värker, måste vila, jag tar mig till jägarhyttan och kryper ner för en timmes sömn, kommer behöva all extra energi jag kan få för att avsluta jakten levande, jakten på Barroth, villebrådet, monstret.

Monster Hunter Tri är det första spelet i serien jag spelat så trots att jag väntat på flera månader och kollat upp en hel del så visste jag ändå inte riktigt vad jag hade att vänta mig, speciellt inte när det gällde spelupplevelsen.

I spelets början blir du rentav inkastad i din roll som jägare eller monsterjägare, när du kommer till den lilla byn Moga. Moga är en liten fiskeby vid havskanten där människorna lever av naturen och är beroende av det som jägare och samlare kan komma över i form av mineraler, material och så klart delar från monstren och djuren som jagas, allt tas reda på, päls, ben, tänder you name it.

När spelet börjar så har en stor jordbävning ställt till ordentlig oreda för Moga, du dyker upp i byn och blir utsedd till ny jägare. Ditt första uppdrag som jägare att möta upp sonen till byns äldste vid jägarnas gamla läger utanför byn. Lägret är liksom byn till stor del förstört och du måste samla ihop diverse material åt byn så att de kan bygga upp det igen. Strax, när du kommit in lite i spelet så kommer du kunna ta på dig lokala uppdrag som jaktgillet erbjuder dig och som de betalar dig för att slutföra. Dessa uppdrag kommer att utgå från lägret som du hjälpt byn att bygga upp.

Trots att jag kollat upp spelserien en del innan så blev jag något förvånad över hur pass liten världen var, hade fått för mig att det skulle vara en mer öppen värld. Tvärt om så är det alltså en ganska liten yta du har att röra dig på. Det finns några olika områden som uppdragen utspelar sig på, dessa områden är uppdelade i små kartbitar på en större karta, varje "kartbit" är ett litet område som du kan röra dig på, när du går från en bit till en annan på kartan så går du alltså från ett litet område till ett annat. Uppdragen är olika och alla uppdrag går inte ut på att jaga ett speciellt monster, men det är så klart de uppdragen som är roligast! Låt säga att du ska jaga ett större monster, en boss. Du måste ibland söka upp monstret själv, du utgår från lägret och får sedan gå från kartbit till kartbit för att hitta ditt villebråd. När du väl hittat den du söker så gäller det att ge allt vad du kan för att fälla det, men det är inte troligt att du dräper ditt villebråd på platsen du hittar det. I regel spöar du ditt offer så gott du kan men när du delat ut tillräckligt mycket stryk och köttat tillräckligt länge med ditt vapen så kommer monstret i fråga att försöka fly. Ibland kan du helt enkelt springa efter i samma riktning men ibland sticker det iväg i okänd riktning eller flyr genom hål du inte kan följa efter via. I såna lägen så är det bra om du märkt ditt villebråd, då ser du nämligen på exakt vilken kartbit det flytt till, bara lägga benen på ryggen och sätta efter för att avsluta!

Samla, skapa & jaga med teknik

Det är sjukt mycket saker du kan samla på dig  under spelets gång, både delar från det du dödar men också naturen i sig är utan att överdriva full av saker du kan plocka upp, växter, mineraler, fiskar, insekter och massa annat. Det gäller att prioritera och plocka rätt saker för din väska rymmer bara så mycket. Efter varje uppdrag så gäller det att dumpa allt du inte måste ha med dig till nästa uppdrag i din itembox för att använda senare. Det är viktigt att man samlar på sig allt möjligt för du kommer behöva en hel del olika saker när du vill uppgradera dina vapen och rustningar eller få nya delar tillverkade.

Det finns lite olika typer av vapen att välja på, ett stort massivt brett svärd, mindre svärd & sköld, gigantisk slägga, lans, långt svärd, pil-gevär och switchaxe som är en blandning mellan svärd och yxa. När man väljer vilket vapen man vill använda så handlar det dels om personlig spelstil och vad man gillar bäst men också om situationen och uppdraget, för vissa uppdrag kan det underlätta att ha exempelvis ett långt stort vapen för att kanske hålla många fiender samtidigt på ett betryggande avstånd medan andra uppdrag kanske avklaras lättare med ett litet snabbt svärd och en sköld. Det är med andra ord inte helt fel att skaffa mer än ett vapen och ha i sin arsenal.

Du kan inte bara kasta dig hals över huvud mot ett monster, ok, kanske när vi snackar små betydelselösa villebråd men om du ska ge dig på modell större så handlar fighten lika mycket om taktik som råstyrka. För bästa resultat så tar du det lugnt, studerar ut din fiendes rörelseschema och specialattacker, lär dig hur du ska röra dig för att undvika en säker död, slå till! Det gör ju inget om man blir biten i armen av en vanlig fiende, men de större vill du garanterat inte bli biten av, så tänk först, slå sen. För övrigt tycker jag striderna är tillfredsställande, visst kan det vara kul att bara kötta på, men jag gillar när man får tänka lite och röra på sig, kontrollera fighten.

Förutom jagandet och samlandet av råvaror så blir det en hel del crafting i Monster Hunter Tri, dvs. tillverkning och uppgradering av dina vapen och rustningar, det är ett måste för att du ska ta dig vidare och bli starkare, stark nog för att anta de större utmaningarna, med andra ord så är det inget som du kan hoppa över för att du tycker det är roligare att spöa monster. Som tur är råkar jag personligen tycka att just crafting är rätt skoj, det är alltid kul att se sina vapen bli större och större och göra mer och mer skada!

Det är inte bara vapen och rustning som du kan pyssla med utan en hel del andra saker både mer och mindre avancerade.  Exempelvis proviant och annat som boostar dina förmågor och underlättar för dig. Detta är något man dock måste sätta sig in i själv och som tar lite tid att förklara och förstå.

Onlineläget gör spelet ännu vackrare

Nu till en viktig och riktigt bra sak med Monster Hunter Tri. Spelet har ju naturligtvis fått ett bra onlineläge där Wiispelare från hela Europa kan stråla samman och jaga stora äckliga monster ihop! The more the marrier heter det ju och det stämmer verkligen. Monster Hunter Tri blir ett såååå mycket roligare spel online tillsammans med andra spelare, även om single player läget också är roligt. Upp till 4 spelare kan spela ihop och utföra uppdrag tillsammans. Det gäller att vara sammansvetsade och försiktig, blir en spelare knockad för många gånger så är uppdraget över och man går hem utan belöning. Onlineläget har de lyckas riktigt bra med tycker jag och det är verkligen spelglädje på hög nivå när man klara svåra uppdrag ihop med några vänner, riktigt beroendeframkallande, precis som onlinespel brukar vara! Har man Wii-speak så kan man dessutom snacka direkt med sina vänner i spelet, spelet säljs också tillsammans med ett Wii-speak om man vill ha det.

Grafikmässigt så är Monster Hunter Tri grymt, inte lika snyggt som man trodde efter att ha sett alla bilder och filmer som funnits på nätet, verkligheten ser lite sämre ut men ändå riktigt bra.

Det tar lite tid att lära sig allt om man som mig inte spelat något tidigare Monster Hunter-spel, kontrollerna och principen är lätt att lära sig men det är mycket på sidan som man måste få koll på, tillverkning och uppgradering av vapen och rustning, olika sorters proviant, vilka saker som är bra att samla på sig osv, men allt kommer i sinom tid.

Hur som helst så är faktiskt Monster Hunter Tri precis så bra som jag hade väntat mig, kommer garanterat att hålla riktigt länge och kommer utan tvekan att vara ett av de bästa spelen till Nintendo Wii år 2010.

Tråkigt nog har jag haft rätt mycket problem med onlineläget, svårt att komma in på servrarna ibland och servrar som plötsligt lägger av. Jag har sett flera med detta problem och antar att det är något som Capcom jobbar på att fixa. Hoppas det, för jag komma behöva min Monster Hunter Tri fix lite då och då och har inte tid med krånglande servrar, dock inget som påverkar spelets betyg. Det går att spela med Wii-remote & nunchuck eller med en classic controller, jag rekommenderar det sistnämnda!

Betyg: 4/5

Releasedatum: Ute nu // Plattformar: Wii // Antal Spelare: 1-4 //

Om ni ursäktar nu så har jag en jakt att avsluta, ett huvud att avlägsna, tack. [nggallery id=36]