Recension: Mafia 2 - Joe's Adventure DLC

Många av er kommer säkert ihåg den där lotterireklamen med en kontorist, vars chef säger åt honom att göra om en rapport strax innan stängningsdags på fredagskvällen med motiveringen ”du har ju hela helgen på dig”. Kontoristen gör bara narr av sin chef, säger upp sig och går nöjt ut med vetskapen att han just blivit miljonär tack vare lotto.

Joe's Adventure fick mig att minnas den reklamen och tänka att planeringen bakom denna DLC nog gick till på ungefär samma sätt, fast i det här fallet hade inte speldesignern någon miljonvinst att falla tillbaka på om han vägrade utan en stor familj att föda så han suckar och accepterar uppgiften.

Under huvudstoryn av Mafia 2 åker spelarens karaktär Vito Scaletta in i fängelse för att ha sålt stulna bensinkuponger och får sitta inne i 10 år. Joe's Adventures handlar om vad hans vän och vapendragare Joe Barbaro har för sig under den tiden.

Äventyret inleds starkt när Joe ser hur polisen arresterar Vito och för bort honom. Joe gör sitt bästa för att styra upp situationen, och ger sig av för att hitta personen som tjallat på Vito. Här får man intrycket av att ”äventyret” ska avslöja vad som egentligen ligger bakom Vito's fängelsevistelse, under ett intensivt uppdrag intill en frusen sjö.

Men redan efter första uppdraget så hoppar spelet plötsligt 5 år framåt i tiden och alla tankar på Vito verkar vara som bortblåsta. Joe återgår till att leka springpojke åt maffian, genom att antingen utföra varenda korkat litet infall någon får för sig, eller rädda någon ur en knipa orsakat av ett sådant infall. För att enklare beskriva hur spelet är, tänkte jag nämna några exempel på uppdrag man gör.

I en dålig kopia av filmen Speed, måste man köra tvärs genom staden i en bil som är riggad att explodera om man kör långsammare än 30mp/h i mer än 3 sekunder. För att avsluta uppdraget behöver man dock bara köra på en markör och trycka på en knapp för att parkera bilen hos uppdragsgivaren. Say what!? Vart tog bomben vägen?

Ett annat exempel är när en av Joe's kollegor får för sig att en supermarket har massor med pengar som bara väntar på att stjälas. Tydligen är det bästa tillvägagångssättet att gå in i sagda supermarket och meja ner allt som rör sig. Detta tycker naturligtvis inte de tungt beväpnade ordningsvakterna om så världens krig utbryter i byggnaden och lockar inom en minut dit hela polisens insatsstyrka som man också måste ta kål på. Så när man mördat ett antal oskyldiga kunder, ett tiotal vakter och minst lika många poliser kan Joe och hans kollega nöjt glädja sig åt sitt byte: 2000 dollar. Jag kan för övrigt nämna att man får nästan lika mycket pengar för att sälja en stulen bil.

Och på detta sätt ser nästan alla 24 uppdrag som DLC'n består av ut. Platta, ogenomtänkta, tråkiga och rent sagt korkade uppdrag utan någo

n som helst logik och total avsaknad av allt som kan tänkas leda tankarna till den organiserade brottslighet som maffian handlar om. Allt som var dåligt med orginalberättelsen är kvar, med skillnaden att man nu inte ens får några mellansekvenser med bra röstskådespel som i orginalspelet, utan bara en stillbild med en kort pubertal text som ska försöka förklara uppdraget i fråga.

Joe's Adventure är ingenting annat än en drös meningslösa uppdrag inkastade i samma miljö som Vito vistas i, vilket får hela staden att kännas som en platt kuliss som bara finns där för syns skull. Vilket osökt påminner mig om att man även tagit tillfället i akt att lägga till en ny bunt playboytidningar att samla, komplett med helskärmsbilder av mittupslag som poppar fram så fort man råkar plocka upp en tidning.

Så mitt råd är att hålla sig undan denna DLC, såvida man inte är ett stenhårt Mafia 2-fan och bara måste ha allt som har med spelet att göra. Den erbjuder ingenting som man inte lika gärna kan få ut av att bara spela om orginahandlingen igen, och förstärker bara de brister som spelet dras med. Om du trots allt köper Joe's Adventure, så kan du räkna med ungefär 8-10 timmars speltid för att komma igenom alla uppdragen. Ungefär lika lång tid som tankearbetet bakom äventyret verkar ha fått med andra ord.

1 Dec 2010