Recension: Fight Night Champion

Bishop snörar handskarna ännu en gång och kliver med lätta steg och fokuserad blick in i den välbekanta ringen, the ring of fire. Jublen och skriken  från publikhavet  strålar samman i ett enda sorl i bakgrunden, de enda ljuden han hör är sina egna andetag, hjärtslag och Gus hesa röst när han ropar från hörnan. "Rör på fötterna!" "Vänster höger vänster!" "Använd högerkroken!" Han rullar överkroppen åt sidan och dyker under en inkommande högerkrok, svarar snabbt med en höger, "ssssmack!" Knockout i andra ronden.

Inte bara ett sportspel Fight Night Champion från EA, är ett sportspel där man på ett lyckat sätt sammanfogat sport och action i och med sitt storyläge. Du spelar som Andre Bishop, en ung, lovande mellanviktsboxare med en proffskarriär framför sig. Bishop blir snart attraktiv för skumma typer i branschen och när han dissar fel person så slutar det med ett oförtjänt fängelsestraff, ditsatt av korrupta poliser. I storyläget så får man följa Bishop från botten till till toppen med diverse intriger med snygga mellansekvenser och dialoger. Själva spelandet sker fortfarande hela tiden i ringen där du antingen golvar dina motståndare i en vanlig match eller blir tvungen att gå matchen på ett speciellt sätt för att följa storyn. Det kan handla om att knocka någon i en viss rond eller att dansa runt i ringen och undvika alla slag mot ansiktet för att skydda ett sår och hindra domaren från att bryta matchen. Tack vare storyläget så kan spelet attrahera en bredare målgrupp när det å ena sidan är ett sportspel och å andra sidan ett lite av ett actionspel. Storyn i sig är enkel men den har allt som krävs för att fylla sin funktion i FNC, att engagera spelare som vill ha lite mer än "bara matcher." Mina tankar förs direkt till filmen The Hurricane, en sann historia om f.d proffsboxaren Rubin "Hurricane" Carter som i slutet av 60-talet blev ditsatt för ett dubbelmord och dömdes till livstidsfängelse men som till slut, efter månag år på insidan, friades.

Övning ger färdighet De matcher i storyläget eller Champion mode som det kallas i spelet som går ut på att du går matcherna på ett speciellt sätt fyller inte bara funktionen att det följer en story. Det blir också en sorts påtvingad träning, träning som stärker alla egenskaper som krävs för att klara sig mot tuffare motståndare i spelet. När man väl är klar med champion mode så har man förhoppningsvis inte bara lärt sig hur man på bästa sätt rör sig i ringen och slåss. Förhoppningsvis så har man även lärt sig att åtminstone till viss förutse motståndarens slag och lärt sig att slå tillbaka snabbt med så kallade counterpunches. Dessutom så bör man vid det laget också ha funnit sin egen stil i ringen, är du en snabb counterpuncher med fötter som aldrig är still eller är du en lite kyligare power puncher som rör dig lite och attackerar långsamare men kompenserar med groteskt hårda slag? Eller är du kanske något mittemellan?

Flera spellägen Förutom champion mode så finns legacy mode som är  ytterligare ett enspelarläge. Legacy mode är av den klassiska sportspelsmodellen utan story. Du bygger din egen boxare eller kör med en av de färdiga karaktärer som finns att välja på. Här startar du på botten av din karriär och klättrar mot toppen, du schemalägger själv dina matcher. Innan en match så kan du skicka din boxare på ett träningsläger där olika dyra gym ger olika bra resultat. Du samlar erfarenhetsponäng som du själv distribuerar ut bland de olika egenskaper som finns att välja mellan för att bygga den typ av boxare som du vill ha. Träningslägren stärker dig automatiskt och är inget som du får ta del i, istället så kan du köra vanliga kortare träningspass innan matcherna där du själv får slå på säcken eller vilken typ av träning du nu väljer.  Sedan har vi då onlineläget där du går matcher mot andra spelare över nätet,  du kan starta ett eget gym eller gå med i andras och sedan tävla för det gymmet som du är medlem i. Precis som i legacy mode så stärks din boxare här med tiden allt eftersom du spenderar dina intjänade erfarenhetspoäng. Jag rekommenderar dock att du spelar igenom champion mode först och sedan gärna en hel del legacy mode tills du känner att du är duktig nog i ringen för att gå upp mot andra spelare. Hittills så har nämligen mina motståndare i onlineläget varit riktigt duktiga och erfarna och få spel kan få mitt blod att koka så som när jag får spö av andra spelare i FNC. Förnedringen när man får se sitt eget nylle bli mosat i slowmotion innan man säckar ihop på golvet för att sedan få bäras ut ur ringen är stor. När man väl vinner så är dock den omvända känslan lika stor.

Fartfyllt och snyggt Jag älskar tempot i FNC. Tycker ofta att boxningsspel tenderar att bli lite långsamma annars men så är icke fallet med FNC. Det är fartfyllt och det är riktigt riktigt snyggt och jag tröttnar inte på att se repriserna i slowmotion efter varje golvning. Kameran sköter sig själv och den gör ett bra jobb, det enda jag har att klaga på när det gäller vinklarna är att domaren titt som tätt inte fattar att han står i vägen för kameran. Lite kul är det också att man kan ladda upp foton på sig själv från två vinklar för att generera en bild av sitt eget ansikte till sin karaktär. Det blir inte klockrent men man kan ju se likheter, resultatet hänger väl också på bildernas kvalitet och hur man faktiskt ser ut.

Kommentatorerna gör också ofta ett bra jobb när de hänger med i matchen och kommenterar det hela men jag hade gärna sett att de haft betydligt fler repliker. Fler repliker hade gett ett mer realistiskt intryck, tråkigt att höra samma saker i varje match. Medan jag ändå pratar om ljudrelaterade ting så hade jag också gärna sett möjligheten till att få höra musik under matcherna som ett tillval i optionsmenyn.

Kontrollerna är helt fantastiska. Istället för att använda de vanliga knapparna så kan man använda den högra analoga stickan med den så kallade full spectrum punch control-tekniken. Flippa stickan i en viss riktning så slår din boxare ett visst slag, alla flipp åt höger oavsett övrig riktning  motsvarar slag med höger hand och alla mot vänster ett med vänster hand. Jag tycker kontrollera är helt perfekta, huvudsakligen använder man alltså vänster och höger sticka för att röra sig och slå, L- & R-knapparna används i kombination med spakarna för att utnyttja defensiva tekniker och slå så kallade powerpunches.

Avslutningsvis

Storyläget är riktigt kul, jag hade gärna sett ännu mera dialog och mellansekvenser för att angagera spelaren ännu mer. Flera bra spellägen legacy blir ju en naturlig fortsättning när man spelat igenom champion och onlineläget när man väl känner sig duktig nog. Förbaskat roligt när man vinner och galet irriterande när man förlorar och det kräver mycket träning om man inte är en naturbegåvning.

Fight Night Champion är ett förbannat bra boxningsspel som passar alla som är minsta intresserad av boxning eller någon annan kampsport. Tack vare storyläget så blir det inte ett spel endast för sportisarna, en dörr som jag tycker är viktig att man öppnar. Tveklöst den bästa boxningsupplevelsen i ett tv-spel sedan jag första gången spelade Punch Out! till NES för drygt 20 år sedan och det är inget dåligt betyg det inte!

14 Mar 2011