Livet som spelutvecklare: DEL 1

För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att bli spelutvecklare, eftersom jag redan då visste att det inte var lätt att bli speldesigner utan utbildning eller jobberfarenhet så bestämde jag mig för att sätta mig in i ett av mina andra intressen, konst. Dock inte vilken konst som helst, spelkonst i form av 3d-grafik.

Jag är vad man kallar en 3d-artist, en 3d-konstnär för spel och det tog mig nästan exakt 1 år för att lära mig allt jag behövde lära mig plus lite till och sedan lyckas få jobb på Evolution Studios i England, skaparna av Motorstorm-serien till PS3. Vägen dit var otroligt jobbig, jag ägnade 8+ timmar varje dag åt att lära mig samt arbeta med olika projekt & deadlines  jag själv satte upp. För att i slutändan handlar framgång om en sak: hårt arbete.

Jag är en del av magin som händer bakom scenerna, men tro inte att yrket spelutvecklare är något glamoröst. Detta är vanliga kvinnor och män som kämpar hårt varje dag med ibland arbetstimmar upp till 12-14 timmar om dagen. Det är inget yrke för de som inte älskar sitt jobb, eller de som inte älskar tv-spel. När man tittar omkring  på olika arbetsbeskrivningar och krav så kommer man nästan alltid finna : ”love for video-games” inom kraven. Dock  är det aldrig försent att bli spelutvecklare.

Det finns otroligt många olika jobb inom spelindustrin och om du vet var du ska leta så kanske du också hittar ett, att vara spelutvecklare handlar inte bara om att vara konstnär, designer eller programmare inte. Här är några av jobben:

Leads Leads är de som är ansvariga för sin kategori av spelet, Art Leads är tillexempel ansvariga för spelets visuella stil. Dessa människor är oftast de som är väldigt erfarna och duktiga inom sitt yrke, de har flera mindre erferna eller inte lika duktiga människor under sig.

3D-Artists Det är vi som får magin att briljera, 3d-artists skapar 3d-modellerna som använts i spelet, de är separerade i två större branscheer: ”Character Artists & Environment artists”, ibland så förekommer även ytterligare kategoriseringar beroende på företagets storlek (vehicle artists, weapons artists). Ibland är det även så att man delar upp de som skapar 3d-modellerna och de som skapar texturerna, detta förekommer oftast på större företag dock för att det ska vara mer effektivt.

2D-artists Det är många olika sorters 2d-artists inom spelindustrin, vi har concept artists, stort boarders, UI-artists/Interface designers. Dessa är oftast tränade i traditionell konst och de spenderar sina timmar skissandes på ideer för spelmiljöer, karaktärer, monster etc.

Animators Animerarna är de som ger spelet liv, de ger liv till karaktärer, fordon, objekt och olika sorters scriptade events.

Game designers/Level designers De skapar konceptet och visionen av spelet, de skapar de lagar som spelaren tvingas följa medvetet eller omedvetet. Det är deras ansvar att se till att utvecklingsteamet förstår och delar spelets vision och gör detta genom att skriva detaljerade designdokument samt kommunicera med alla delar av utvecklingen.

Programmerare Programmerare är de som faktiskt får spelet att fungera, de jobbar i själva hjärtat av utvecklingen. De ser till så att koden fungerar som den skall, de skapar verktyg som konstnärer/animerare kan använda etc. En del programmerare är intresserade av AI, så de spenderar tid på att lära sig hur man programmerar avancerad AI för tv-spel. Många av dem har en bra grund och förståelse för C, C++ och hur man applicerar den kunskapen på plattformar såsom PS3, X360 etc.

QA Testers Quality Assurance har en vital roll i spelutvecklingen, de gör testningen, debuggingen och ibland föreslår förbättringar eller förändringar för att förbättre vissa spelmoment. De spenderar sin tid genom att speltesta olika builds av spelet, och försöka hitta buggar för att sedan försöka återskapa buggarna genom olika mönster och sedan rapportera buggarna till den avdelning som de anser bör kunna lösa buggen. Inte alla människor kan bli bra testare, det är repetitivt arbete och ofta väldigt stressigt. Dock så är yrket ett populärt val för att få in en fot i branschen, då att vara testare kan leda till flera olika yrken.

DEL 2 Detta var bara ett par få av alla olika yrken som existerar, spelindustrin har många yrken och kommer troligtvis få fler i framtiden ju mer tekniken går framåt. Vill du bli spelutvecklare? Vänta då ivrigt på DEL 2 där jag tar upp hur man faktiskt kan ta sig in i industrin, vilka möjligheter som existerar och hur mycket motivation och disciplin det faktiskt behövs för att lyckas.

Ställ väldigt gärna frågor i kommentarerna, dessa kommer att besvaras i DEL 2.

/Christoffer Radsby

11 Aug 2010