Årets Story

Spelåret 2010 har varit fantastiskt med många stora titlar och flera av dem har bjudit på riktigt bra storys. Att utse en av dem till ”Årets Story” var för mig både lätt och svårt. Lätt eftersom spelet i fråga tog ett redigt järngrepp om mitt hjärta. Ändå svårt eftersom de konkurrerande titlarna också var riktigt riktigt bra.

För att nämna ett par, för mig starka bubblare så har vi dels Alan Wake som bjuder på en mörk och bizarr story som jag verkligen älskar. Alan Wake är lite som en sjuk feberdröm fast en behaglig sådan eftersom man ju faktiskt är vaken och inte alls drömmer.

Sedan har vi Red Dead Redemption och John Marstons resa, ett fantastiskt äventyr med många minnesvärda stunder. Som ett fan av westerngenren var Red Dead Redemption verkligen en gåva från ovan, och för de som egentligen INTE var ett fan westerngenren, ja samma sak där faktiskt i de flesta fall. John Marston och hans boots tog mer eller mindre hela spelvärlden med storm. RDR har förutom i sig en riktigt bra story en några väldigt sköna karaktärer som verkligen förstärker den.

Sist men inte minst bland bubblarna så har vi Heavy Rain. Det interaktiva äventyret med ett av årets mest gripande story. Storyn, tillsammans med den fantastiska scensättningen och musiken blandas och omfamnar varandra i får fram en stämning som genast för tankarna till en riktigt bra thriller på vita duken.

Men för min del så måste ändå rösten för årets absolut bästa story falla på Mass Effect 2. Få spel har fångat mig på samma sätt som Mass Effect 2 och dess universum med min alldeles egna Shepard tillsammans med världens bästa besättning. Storyn i Mass Effect 2 är i grund och botten riktigt bra och den förstärks mycket om man tar del av all den extra läsning och information som faktiskt erbjuds i spelet Vill man så kan man så klart välja att strunta i detta och spelet skulle förmodligen ändå uppfattas som riktigt bra. Men det finns mycket att läsa och utforska i spelet som ger mycket mer insikt i Mass Effect-universumet och spelets story. Själv valde jag att läsa och utforska allt jag kunde när jag spelade igenom spelet första gången.

Men det som sätter pricken över i här är din egen makt att påverka storyn, en detalj i spel som jag älskar. Det är ju dina egna val och handlingar under spelets gång som får storyn att vrida och vända på sig för att bli just ditt äventyr. I det stora hela så må storyn vara densamma men ändå. Du formar din egen Commander Shepard och tillsammans med den karaktär du skulpterar fram så formar du även ditt egna äventyr. Hur du än väljer att agera i de val som ställs inför dig och vilka beslut du än väljer att fatta, så bjuder Mass Effect 2 dig oavsett på ett riktigt episkt äventyr med en riktigt riktigt bra story.

Det här med att påverka spelets story är ju inte exklusivt för just Mass Effect 2 utan återfinns i flera spel både från i år och dessförinnan. Det är absolut inte heller så att mitt beslut grundas på det utan bara förstärker det, en bidragande faktor helt enkelt. Så, för min del så går titeln ”Årets Story” till Mass Effect 2.

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets story': Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>