Årets Innovation

Att säga att Kinect och Move skulle vara en innovation inom spelvärlden vore inte helt rätt. Rörelsekänsliga kontroller har funnits ute på marknaden ett bra tag nu och som många andra bloggare redan tagit upp är det kanske mer en trend som vi sett detta år. Den innovation som jag tänkte ta upp kanske också gränsar mellan innovation och trend, men det känns ändå som att det är 2010 som vi fick se de första riktiga framstegen.

Årets Innovation: 3D-Spel

3D-spel är egentligen inget nytt fenomen. Redan 1987 släpptes t ex Rad Racer till NES. Ett racinglir med tillhörande 3D-glasögon (ni vet de där gamla klassiska med en röd och en grön hinna). Nintendo gav sig även in i matchen i och med Virtual Boy 1995, där vi alla vet hur det gick, och oändliga försök har gjorts sedan dess. I år gick det dock att för första gången köpa en 3D-TV till vettigt pris. I och med det har bland annat Sony implementerat 3D i en del av sina spel. Det började med Motorstorm: 3D Rift och har fortsatt med spel som Call of Duty: Black Ops och Gran Turismo 5. Herr Malmer har varit en ganska stor förespråkare för fenomenet via twitter.

Under året presenterades även Nintendo 3DS. Den bärbara konsolen där du inte ens behöver glasögon för att se allting i 3D. Enligt många ska det dessutom fungera väldigt bra. Martin Lindell skrev t ex på Dataspelsbranschens blogg:

”När jag fick testa demot där man roterade kameran kring olika Nintendo-karaktärer fattade jag först inget och mixtrade med sliden som justerar djupet i 3D eller stänger av 3D-effekten på den övre skärmen. Plötsligt gick det upp ett ljus och jag såg i 3D utan glasögon. Det är svårt att beskriva, utan måste upplevas.”

Många var vi som var lite besvikna över att inte få chansen att testa det på Gamex i år. Men mars är ju inte långt bort. Nästa år lär dessutom de stationära konsolerna få mer och mer stöd av 3D-funktionen. Jag hoppas bara att det inte blir det enda alternativet i framtiden, då jag misstänker att det finns många som kommer känna sig åksjuka. Behåll då hellre möjligheten för oss spelare att välja mellan 2D och 3D.

Runner-up: Rock Band 3

Det räcker inte längre med att trycka i takt på färgade knappar. Numera har Harmonix tagit ett steg närmare ”the real thing”. I och med Rock Band 3 kan man verkligen börja känna sig som en rockstjärna. Efter att småtestat synten på Gamex är jag allt lite sugen på att utöka min samling av plastleksaker i hemmet.

Vad tycker du om 3D-spel? Kommentera!

Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation': Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

Mer läsning om 3D
Apple patenterar 3d-teknik – IDG 3D-TV för feta plånböcker – IDG COD Black Ops – Grym spelupplevelse i 3D – IDG

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>